روزانه های سینمایی

بازی های رایانه ای،ویدیو، دیجیتال،نمایش خانگی، رسانه های تصویری،مدیریت فرهنگی،سینمای ایران

در اندیشه بهبود نظام و آرایش مراکز خدمات سینمایی

 

با ورود و استقرار سیستم های پیشرفته ، نیاز فیلمسازان کشور به خدمات فنی در خارج از کشور تا حد زیادی کاهش خواهد یافت . با اهتمام و سرمایه گذاری استودیوهای خدمات سینمایی در بخش خصوصی و حمایت دولت انتظار می رود به تدریج دلبستگی کشور به انجام پاره ای از عملیات فنی بوی‍ژه در مرحله پس از تولید تقلیل یابد . از نیمه دوم سال گذشته که نخستین بار دوربین های دیجیتال تمام حرفه ای موسوم به 
 
SI2K و Redتوسط فعالان بخش خصوصی وارد کشور شد ، نیاز به سیستم ها و تجهیزات پیشرفته برای انتقال ، نگهداری و بازیابی اطلاعات دیتا‌ ، سبب شد گام دیگری در راستای کامل کردن زنجیره خدمات پس از تولید در کشورمان برداشته شود . این اقدام که ملازم با انتقال دانش فنی و تربیت و بکارگیری نیروها و کاربران ماهر و هوشمند است ، می بایست با تأنی و دقت کافی انجام شود تا سازگاری و تناسب سیستم ها از جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری به بهبود راندمان منجر گردد .

سینماگران ایرانی در حالی امیدوارانه به انتظار آرایش مناسب و تقسیم کار از سوی مراکزخدمات سینمایی
نشسته اند ، که تا پیش از این بهره مندی از سرویس هایی چون اسکن نگاتیو آثار سینمایی برای خلق جلوه های ویژه یا ترمیم و اصلاح تصویر و رنگ ، تبدیل مطلوب و استانداردنسخه ویدیویی به فیلم و نیز دستیابی به خروجی های متنوع از یک فرمت واحد در استودیوهای خارج از کشور انجام می شد .

 


البته اقبال نسبت به فناوری های نوین مانع از نوسازی و ارتقای شیوه های به اصطلاح سنتی نیست ، در فرآیند تولید تا نمایش آثار سینمایی علیرغم ظهور پدیده های نوین ثبت و نمایش تصویر نقش محوری مراکزی همچون لابراتوارهای سینمایی مورد غفلت و انکار قرار نگرفته است . تا مادامی که سیستم ها و شیوه های نمایش فیلم در سینماها از طریق بر پرده انداختن تصویر نسخه 35 میلیمتری فیلم ها و سینمایی رونق دارد ، فیلم های تولید شده با ابزارهای دیجیتالی به ناچار ناگزیر از تغییر فرمت از ویدئو یا دیتا به فیلم هستند و در این فرآیند چاپ و پرینت نسخه پزیتیو فیلم در لابراتوار انجام خواهد شد . از این روی هرگونه مسامحه در اعمال فاکتورها و ضرایب مرتبط با کیفیت مطلوب فیلم ، حاصل زحمات و دقت های فراوانی که برای اصلاح رنگ و وضوح تصویر را در سیستم پیچیده موسوم به Work Station صورت گرفته است به هدر خواهد داد .

لذا رفع معایب فنی و تکنیکی در روش ها و شیوه های سنتی حاکم بر لابراتوارها از جمله جایگزینی ماشین آلات جدید ، جا نمایی و استاندارد سازی محیط ، مکمل تجارب غنی و ابتکارات فردی قابل تحسین دست اندرکاران و مدیران لابراتوارهای سینمای کشورمان خواهد بود .

به هر حال شرح تفصیلی وضعیت خدمات سینمایی با ورود و نصب اقلام و تجهیزات پیش بینی شده در آینده نزدیک از زبان کارشناسان و فعالان این عرصه بیان خواهد شد و این یادداشت در حد دادن نوید آینده ای بهتر برای امور پشتیبانی فنی در سینمای ایران به نقطه پایانی خود رسید !

+ سعید رجبی فروتن ; ۳:٠٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٧/۱٢
comment نظرات ()