جمع می شویم برای پخش!

 هزاران سوپر مارکت و کیوسک مطبوعاتی به مراکز عرضه و نقاط فروش محصول افزوده شده اند، به همان نسبت از ماندگاری فیلم در بازار کاسته شده است و فیلم ها فارغ از کیفیت هنری شان رخت یکبار مصرف را به تن کرده اند. اگر سال هاست در سینماهای کشور فیلم های سینمایی هیچگاه دو بار رنگ پرده را به خود نمی بینند و پدیده اکران مجدد از قاموس دفاتر پخش رخت بربسته است، نسخه ویدیویی فیلم ها نیز فقط طی چند روز و درست تا قبل از ورود فیلم جدید، فرصت دارند از مشتریان دلربایی کنند و خود را در معرض انتخاب مخاطب قرار دهند. پس دل خوش باشیم که موسسات یکبار دیگر هماهنگی در انتشار و توزیع فیلم را مورد توجه قرار دهند و نظم و ترتیبی را برای تور ویزیت شان در نظر گیرند.

اگر پس از برگزاری نشست اول اسفند موسسات بیش از گذشته دریابند که پخش و توزیع کالا به مدیران و متخصصان آگاه و کاربلد نیازمند است و نمی توان سبد کالا را در دست هر فرد نابلد یا مدعی بی دانشی قرار داد، ره به خطا نپیموده ایم. در همین رابطه اشتیاق موسسات حرفه ای و با سابقه پخش کالا برای ورود در کار توزیع فیلم فرصتی است که باید آن را به فال نیک گرفت و در هماهنگی وزارت خانه های بازرگانی و ارشاد ترتیبات و مناسبات لازم را برای آن در نظر گرفت.

موسسات با تجارب حاصله باید دریافته باشند که برای جلب رضایت اقشار متوسط جامعه و احترام گذاردن به شعور آنها، نیازمند بکارگیری تمهیدات تازه ای برای کیفیت بخشیدن به محصول هستند و درج هرگونه اطلاعات و مشخصات بر روی جلد محصول اما مغایر با محتوای فیلم جز به پس زدن مخاطب نتیجه دیگری در بر ندارد.

در برنامه ریزی نشست تلاش کرده ایم تصور و تلقی احتمالا" سنتی بعضی از دست اندرکاران شبکه را نسبت به پخش تصحیح کنیم و به آنها بگوییم که اگر از جنبه های علمی و مطالعاتی پخش غفلت کنند، حاصل سرمایه گذاری آنها مقرون به صرفه نخواهد بود و ضررو زیان جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

روز های گذشته در نشست دست اندرکاران توزیع مطبوعات کشور شرکت کردم. در آنجا غیر از ایراد چند سخنرانی و ارائه مقاله، جشنی برای ادغام دو شرکت بزرگ پخش نشریات برپا بود و نوید داده شد تا سر و سامان بهتری به توزیع مطبوعات داده شود. اما در این سو موسسات با واگرایی و موازی کاری هر یک در صدد تاسیس سامانه پخش حداگانه برآمده اند و هزینه های قابل توجهی را به آیتم هزینه های خود افزوده اند و دستیابی به نقطه سر به سر را سختتر کرده اند. بر این اساس اگر در ساعات برگزاری نشست ایده ائتلاف و همگرایی در ذهن بعضی از مدیران شکل بگیرد، با وجدان آسوده تری محل اجلاس را ترک خواهیم کرد. چنانچه موسساتی که دوست دارند خرج خودشان را از یکدیگر جدا کنند، برای دقایقی هم که شده است رویای یک کنسرسیوم پخش را در نظر آورند و هزینه های راه اندازی و اداره چند پخش مختلف را در یک پخش واحد تقلیل دهند، آنگاه طعم شیرین کار تیمی را بخوبی خواهند چشید. این نکته را نباید از یاد برد که پیامدهای محتوم طرح هدفمند سازی یارانه ها به مرور بیشتر خود را نشان خواهد داد و موسسات برای تطبیق خود با شرایط جدید چاره ای جز تعدیل هزینه ها و به اشتراک گذاشتن ظرفیت ها و امکانات خود ندارند.

نشست یکشنبه اولین بزنگاهی است که چند متخصص پخش کشور در معرض مسائل و چالش های توزیع در نمایش خانگی قرار می گیرند و ممکن است در آینده به تحقیقات و مطالعات جدیتری در این زمینه بپردازند. از این رو ی طرح تنگناهای شبکه بویژه در میزگردی که در بخش پایانی نشست به اجرا در خواهد آمد، می تواند اطلاعات و و اقعیات بسیاری را به این دسته از مهمانان همایش منتقل کند و ثمرات آن را در آینده ببینیم.

پیش بینی تدابیر امنیتی برای جلوگیری از تکثیر فیلم ها شاید در نگاه اول ارتباطی با موضوع نشست نداشته باشد، اما به هر حال اطمینان یافتن از تیراژ مورد درخواست بازار یکی از جمله اطلاعات کلیدی برای هر نظام پخش است. تاکید بر استفاده موسسات از فرمت دی وی دی  و حتی بلو - ری و سرمایه گذاری برای نصب قفل نرم افزاری بر روی محصول برآورد تیراژ واقعی بازار را میسر خواهد کرد. در غیر اینصورت مسلخ تکثیر هر ایده و تدبیر تازه ای را در مدیریت پخش از بین خواهد برد.

/ 10 نظر / 11 بازدید
مهدی

من واقعا متاسفم از اینکه از شرکت هنرنمای پارسیان در جشنواره تقدیر می شود این موسسه یک کلاهبردار واقعی ست ما برای این موسسه پول واریز می کنیم تا فیلمها رو در تاریخ بخشنامه ارسالی توزیع کنه اما گاها تا 15 روز این پول درحساب موسسه می مونه وخبری از فیلم نیست واقعا متاسفم که بعد از این مدت فیلم درروز اول درسوپرمارکتهای تهران توزیع میشه درورزدوم دربازار تهران روز سوم ارسال به شهرستانها ووقتی فیلمها برای توزیع به پخش ما میرسه که دیگه نصف مردم اونو از راههای دیگه که اغلب نسخه غیراورجینال هست تهیه کرده اند این مسئله در همه پخشهای شرکت اتفاق میفته و غالبا فیلمها که دیگه کهنه شدن فروش اصلی خودشونو نمی کنن و رو دست ما میمونن این شرکت پایه گذار پخش سوپرمارکتی در ایران بود پخش سوپرمارکتی آثار هنری فاجعه ست:فاجعه باز هم متاسفم

محمد

اقا مهدی ناراحت نباش چون ان شالله تا چند وقت دیگه هنرنمای پارسیان درش رو تخته میکنه

رضا

من نمی دونم چرا وقتی موسسات فوق العاده فعالی مثل قرن بیست یکم با این همه کیفیت بی نظیر هست یا بارس ویدئو که انصافا گل کاشته آقای فروتن هی از این جوونای تازه به دوران رسیده مثل هنر نمای بارسیان تمجید می کنه یکی به من بگه این هنر نمای بارسیان چی داره که بقیه ندارن چرا همه جا از این موسسه و تصویر دنیای هنر قدردانی می شه بس بقیه موسسات چی

حمید

آقا رضا اگر می خوای فرقشونو بدونی یکم فیلم های موسسات رو دقیق تر نگاه کن شاید تفاوت کیفیت رو فهمیدی .

رضا

رضای عزیز میشود لطفا بفرمائید موسسه پارس ویدئو به چه علت گل کاشته!!!!!!!!!!؟ احتمالا به این خاطر که در سال جاری تنها 1 عنوان فیلم ایرانی (شبانه) عرضه کرده که نیست؟

داوود

امروز بازار تهران بودم. این جمله را زیاد شنیدم: 10 تا فیلم جدد ایرانی 1000 تومان! هر 10 متر این جمله تکرار میشد!

فرشاد عظیمی

جناب فروتن به نکات شایسته ای در خصوص شیوه های موسسات در پخش و توزیع محصولات خود اشاره فرموده اید. لازم است که این نکته را هم بیفزایم که این موسسات در عرصه نمایندگی توزیع خود نیز به جای تقویت و همکاری با یک یا دو نماینده پخش(به فراخور ظرفیت منطقه) اقدام به وارد کردن افراد متعدد در این خصوص می کنند و ضمن خدشه دار کردن اعتبار شرکت(با انتخاب افراد ناکارآمد که صرفا به بنیه مالی متکی هستند) عملا به خواسته خود نیز نخواهند رسید چراکه با گذر از ظرفیت نهایی یک منطقه برای توزیع موجب تضعیف نمایندگان اصلی و پرکار خود می شوند. با تاسف بسیار باید بگویم دو موسسه ای که مورد تقدیر قرار گرفتند سردمدار و بانی این روش غلط در ویدئورسانه کشور می باشند. این نکته در لابلای سخنان نمایندگان توزیع که در وبلاگ شما نظر می دهند بخوبی مشهود است. زمانی اخذ نمایندگی توزیع منوط به داشتن تاییدهای لازم از وزارت ارشاد و همچنین عضویت در انجمن صنفی ویدئورسانه بود اما امروز وجود یک خط تلفن و وجه نقد برای این امر کفایت می کند.

حمید

اگه بعضی از ما نماینده ها بلد نیستیم بازاریابی کنیم تقصیر موسسات چیه ؟ یکم انصاف داشته باشیم بد نیست . نه سوپر مارکت باشه نه نماینده جدید فقط ما باشیم !!!!!

بی نام

به نظر من تنها گناه هنر نمای پارسیان این بوده که فیلم های با کیفیت و پر فروشش رو کرد 2500 . حالا ما مجبوریم فیلمهای بی کیفیت موسسات دیگه رو هم با این قیمت به مردم بفروشیم. این هفته یه تله به قیمت 2500 عرضه شد . آخه چی بگم دیگه[گریه]

سعادت

آقا رضای عزیز میشه بفرمائین منظورتون از کیفیت بی نظیر محصولات قرن بیست و یک کدوم عنوانه ؟؟؟؟ من معمولاَ کامنت نمی ذارم اما نظر شما رو که خوندم داغ کردم . اگه کارشناس نیستی سلیقه که داری.