چرا این سوالات پرسیده نمی شود؟

در جلسه از توفیقات سینمای ایران در زمینه سیستم DI صحبت به میان آمد اما به دلیل عدم اطلاع خبرنگاران جوان با این فناوری، سوالی برای آگاهی از کم و کیف موفقیت های بدست آمده مطرح نشد. قبل از نشست دو نسخه از تازه ترین عناوین مستند راه یافته به شبکه ویدیویی در اختیار حضار قرار گرفت اما این گونه سینمایی همانند فیلم کوتاه مهجور واقع شد و کمتر پرسشی از مجموعه مسائل مرتبط با فیلم کوتاه و مستند به میان آمد. اعلام خبر تاسیس بنیاد انیمیشن واکنشی را در بر نداشت و چنانچه طی روزهای آینده، بازتاب این تصمیم را از نگاه انیماتورها مشاهده نکنیم، جز این نیست که اهمیت این تصمیم و ارزش خبری آن برای خبرنگاران روشن نیست. وقتی برای دوستان خبرنگار، موضوعات حاشیه ای سینما جذابتر از متن آن گردد، موضوعات بحث برانگیزی چون اقتصاد سینما، چالش های فنی و صنعتی سینما، میزان حضور و دخالت دولت در تصدی امور سینمایی، فرجام و تعیین تکلیف صنعت گیم و نسبت و رابطه آن با معاونت سینمایی مورد غفلت قرار می گیرند و لذا چنین مسائلی تیتر یک هیچ رسانه ای نمی شوند. 

البته رسالت پاسخگویی حکم می کند مدیران در هر سطح و مقامی پرسشی را بی جواب نگذارند و بی آنکه لازم باشد به عمق دانش پرسشگر رسوخ کنند، در خور فهم او جواب قانع کننده ای را به سوالاتش بدهند. شاید نقصی که از گذشته تا حال در فضای گفتگوهای این چنینی مشهود بوده است، نبود سردبیران یا نویسندگان حرفه ای در مواجهه با مدیران ارشد بوده است. در سال های اخیر به دفعات در استودیوهای پخش شبکه های رادیویی و تلویزیونی زیادی شرکت کرده ام، دریغ از آنکه مجریان محترم، مطالعه کافی در خصوص موضوع برنامه انجام داده باشد. گاه در غفلت برنامه سازان، سوالات تکراری برنامه را که در نشست های قبلی به آنها پرداخته ایم به آنها یادآور شده ام. در این مواقع چنانچه تهیه کننده برنامه موضوع جایگزینی در چنته نداشته، از حضور در برنامه یا گفتگوی تلفنی عذر خواسته ام.!

به نظرم اگر در کنار جلسات سالانه ای که بیشتر با حال و هوای ژورنالیستی برگزار می شود، معاونت سینمایی نشست هایی را با مدیران مسئول و سردبیران جراید تخصصی سینما ترتیب دهد، آنگاه دامنه و عمق پرسش و پاسخ ها، نگرش واقع بینانه تری را ترسیم خواهد کرد و برای دو طرف گفتگو عرصه های فکری تازه تری را خواهد گشود. 

/ 14 نظر / 10 بازدید
نمایش نظرات قبلی
محمد

در اینجا جا داره تشکر کنم از تصویر دنیای هنر به خاطر توزیع به موقع سریال 24.کاش دی وی دی این سریال هم توزیع میشد. اقای فروتن لاست الان 1 ماهه که نیومده.نمی خوان توزیع کنن. شما اطلاعی ندارید.

رضا

جناب فروتن عزیز ضمن تشکر از پاسخ شما، اگر اسائه ادبی کردم عذر می خواهم. آدم گاهی اوقات از دست برخی موسسات سودجو به ستوه می آید. گفتنی است موسسه تصویر دنیای هنر تاکنون از ارسال نسخه DVD شهرستانها امتناع می ورزد (فیلم خاطره) و لابد تصور می کنند شهرستانی ها لیاقت تماشای فیلم بصورت DVD ندارند. من بارها این مسئله را عنوان کردم اما هیچگونه پاسخی نگرفتم. می دانم تا همین اندازه هم کار بسیار سختی داشته اید و هیچوقت حتی فکرش را هم نمیکردیم موسساتی مانند ایرانیان فیلم ایرانی آنهم بصورت DVD (صنوبر) عرضه کنند. این افتخار که قطعا باعث پیشرفت صنعت تولیدات ویدئویی در کشور می شود فقط و فقط متعلق به شخص شما می باشد. خسته نباشید و دست شما درد نکند.

رضا

جناب فروتن عزیز صحبت از موسسه قرن 21 کردید جا دارد تشویقی جهت اینگونه موسسات در جهت احترام گذاشتن به مخاطب برایشان در نظر بگیرید. اما کیفیت DVD های این موسسه نسبت به گذشته نزول فاحشی داشته بطور مثال در گذشته اکثر فیلم بر روی DVD Double Layer(DVD 9) عرضه میشد و همگی دارای زیرنویس چندزبانه بود. بگذریم، راستی تفاوت موسسات قرن 21، پرتو آبی و قرن جدید چیست؟ آیا همه متعلق به آقای جعفری است؟ آیا یک موسسه قوی بهتر چند موسسه ضعیف نیست؟

تقدسی

سلام جناب فروتن جلسه با روزنامه نگاران کار خوبی است در عین حال مطرح کردن مسایل مهمی مانند بنیاد انیمیشن در جمع افراد حرفه ای این مقوله می تواند باعث امیدواری دست اندرکاران انیمیشن و ارایه پیشنهادات خوبی از طرف آنها برای مدیران اجرایی فرهنگ و هنر این کشور باشد.

رضا

جناب فروتن عزیز راستی شما در وبلاگ و کامنتی که برایتان گذاشتم تعداد پروانه نمایش برای فیلمهای سینمایی ایرانی در سال گذشته را حدود 70 عنوان اما در ماهنامه فیلم 52 عنوان ذکر کردید. کدام رقم صحیح تر است؟

رضا

این روزها شاهد طراحی جلد فیلم های ایرانی به بدترین شکل در تاریخ رسانه های ویدئویی کشور هستیم (بعنوان نمونه به طراحی جلد فیلم های "نفوذی" و "شیر وعسل" توجه نمائید) گفتنی است زمانی موسسات به طراحی جلد محصول توجه خاصی داشتند، بطوریکه طراحی جلد محصول خود را به آتلیه ماهنامه های معتبر "فیلم" و "دنیای تصویر" می سپردند. براستی ریشه این کج سلیقگی در چیست؟ طراحی حال حاضر فیلم های اخیر عرضه شده بقدری ضعیف و مبتدیانه است که گویی مدیران موسسات طراحی جلد محصول را به دست کودک خردسال خود جهت مشق و آموزش نرم افزار فتوشاپ سپرده اند. براستی مشخص نیست وقتی مدیران محترم موسسات حاضر نیستند هزینه ای جهت این مسئله خرج کنند، چرا از پوستر فیلم که موجود بوده و وقت و هزینه صرف آن شده است استفاده نمی کنند؟ مدیران عزیز باید دقت داشته باشند که جلد محصول اگر نه مهمترین که از بهترین موارد توجه و جلب مخاطب به محصول است، که در حال حاضر طراحی ها و بسته بندی محصولات از کتابهای مربوط به نونهالان نیز ضعیفتر است.

رضا

نکته دیگر آنکه DVD های جدیدی که به بازار عرضه شده تنها نام DVD را یدک می کشند. مثلا وقتی فیلم "هفت دقیقه تا پائیز" با 2 پایان متفاوت در سینماها پخش شده چرا نباید در DVD شاهد این 2 نسخه باشیم؟ این توقع زیادی نیست و نکته ای است که در تمام کشورها رعایت می شود. موسسات باید توجه داشته باشند که صنعت محصولات ویدئویی خانگی باید عرصه جزئیات و گزینه هایی باشد که در سینما امکان ارائه آنها نیست (پشت صحنه، عکس های فیلم، تست بازیگران، گفتگو با عوامل و...) وگرنه چرا باید کسی که فیلم را در سینما دیده است باید محصول را خریداری کند؟ بطور مثال فیلم تحسین شده "جرم" ساخته "مسعود کیمیایی" در 2 نسخه دوبله و صدای صحنه در سینماهای کشور در حال اکران است. نکته ای که می تواند مورد توجه موسسه ای که در آینده فیلم را در شبکه ویدئویی عرضه می کند، قرار گیرد.

فرید

آقا رضا فقط فیلم جرم دو صدا بودنش نیست.بلکه پشت صحنه ی دوبله ی فیلم تماماً موجوده و جشن فرش قرمز فیلم و پشت صحنه ی خود فیلم و قسمت های حذف شده.در بخشی از تیزر های این فیلم قسمت هایی وجود داره که در خود فیلم نیست یا تقریبا 60درصد صحنه هایی که مراحل دوبله شون در برنامه هفت نمایش داده شد.این ها همه می تونن دست به دست هم بدن تا یک فیلم خوب عرضه بشه.در ضمن فیلمبرداری فیلم دیجیتال بوده و اگر آقای کیمیایی بخواد و موسسه ی پخش کننده این تقاضا رو بکنه نسخه ی 1080 پیکسل این فیلم می تونه به رزولوشن دی وی دی تبدیل بشه.ولی مطمئنم همون بلایی رو سر این فیلم میارن که سر ملک سلیمان آوردن.گفتن اچ دی ولی اچ دی که نبود هیچ فقط تصویر کیفیت پایین فیلم رو کش آورده بودن تا فول اسکرین بشه و هنوز قاب سینمایی فیلم باقی بود. اگر موسسه ای تصمیم بگیره جرم رو با این همه اضافات بده بیرون من حاضرم 5000 تومان هم بابت این فیلم بدم چون خود فیلم رو در سینما دیدم و بسیار فیلم خوبیه. راستی آقای فروتن نپرسیدید که لاست چی شد توی سه ماهه ی اخیر فقط سه مجموعه ازش بیرون اومده که در اصل باید 12 -13 تا مجموعه اش میومد.ولی 24 واقعاً عالی شده.

سعادت

آقای فروتن سلام گذشته از ظراحی جلد و پوستر ، مستر سازی و منو بندی DVD هم حائز اهمیت است . DVDهای بعضی از موسسات واقعاً افتضاح است و نشان می دهد اصلاً حساسیتی در این خصوص نداشته اند مثلاً DVD صنوبر واقعاً آدم خنده اش می گیرد.

سعادت

آقای فروتن یک سوالی داشتم . آیا شما شخصاًعناوین عرضه شده در شبکه را تماشا می کنید ؟ لطفاً بگویید چند درصد فیلم های شبکه را خودتان در منزل تماشا می کنید؟ جواب این سوال برایم مهم است می بخشید می پرسم ولی لطفاً بگویید چه شاخصی برای انتخاب یک فیلم برای تماشا به همراه خانواده دارید؟