پیوندتان مبارک

حقیقت مطلب این است که سینما و بازی به یک تعبیر، همسایه دیوار به دیوار هم هستند و بده بستان آنها با یکدیگر هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. امروزه تماشای بازی های رایانه ای یا ویدیویی (کنسولی ) بر اساس آثار مطرح سینمایی نه تنها به امری عادی تبدیل شده بلکه فیلم هایی با اقتباس از بازی های پر مخاطب تولید و روانه سینماها می شوند. ! جمعی از سینماگران پرآوازه هالیوود بر این عقیده هستند که "بازی ها نسل بعدی سینماهستند "تاسیس و راه اندازی شرکت های تولید گیم توسط کمپانی های بزرگ فیلمسازی جز این نیست که حوزه ی مشترک فیلم و بازی ،بیش از گذشته وسعت یافته است. شاید پسوند رایانه ای در ذهن بسیاری از مخاطبان این نکته را متبادر کند که بازی نتیجه فرآیندی کاملا فنی و محاسباتی است و ذوق و هنر درآن نقش چندانی ایفا نمی کند. این تصور البته پربیراه هم نیست. اگر کمی به عقب تر برگردیم، اغلب بازی های اولیه توسط گروه های اصطلاحا برنامه نویس تهیه و تولید می شدو رد پایی از هنرمندان در آن مشاهده نمی شد. در حالیکه امروزه با رویت عوامل سازنده ی یک بازی، نقش پررنگ تخصص هایی چون سناریو نویسی ،طراحی صحنه و محیط ، موسیقی و کارگردانی(میزانسن ،دکوپاژ،اندازه نما،ترکیب بندی و... ) کاملا مشهود است. از سوی دیگر برخلاف گذشته بسیاری از بازی سازان ، با استفاده از موتورهای بازی موجود که در دسترس همگان قرار داده شده است، قادرند سوژه ها و قصه های خود را برمحمل آنها قرار دهند تا کمترین دغدغه ای برای استخدام و بکارگیری تیم برنامه نویس داشته باشند. در چنین بستر مهیایی ست که دراین سالها بازی ها بیشتر از منظر جلوه های هنری و گرافیک وطراحی داستان و شخصیت، مورد ارزیابی قرار می گیرند. همجواری بازی سازان با فیلم سازان و آبشخور مشترک آنها ، نکته قابل تاملی است که کمترین ثمره آن افزایش بهره وری و صرفه جویی در پاره ای از هزینه هاست. گروه سازنده ی بازی سلیمان پیامبر بعد از ساخت نسخه سینمایی این قصه بی نیاز از صرف هزینه برای انجام تحقیقات ، خلق و پرورش شخصیت ،پیش بینی حوادث پیش روی حضرت در قبال ابلاغ تعالیم آسمانی و طراحی کاراکترهای منفی است. ایضا سازندگان فیلم آل نیز سرخوش اند که قبل از دست به کارشدن برای تولید بازی نیمی از راه را رفته اند. جا دارد باردیگر در پایان این یادداشت هوشمندی سینماگران کشورمان برای برقراری پل ارتباطی بین بازی و سینما را به فال نیک بگیرم و افق بهتری را برای عرضه ی محصولات مفید و سرگرم کننده متصور باشیم.

گزارشی در همین رابطه

بازتاب این پست

/ 16 نظر / 7 بازدید
نمایش نظرات قبلی
دوست

جناب آقای فروتن، سلام می خواهم لااقل برای یک بار هم که شده به دور از ضوابط اداری مرسوم، با یک مدیر ارشد دولتی سخن بگویم. جناب آقای فروتن، با مطالعه بلاگ شما، تا حدودی با دیدگاه های جناب عالی آشنا شدم. همه چیز خبر از تغییر و پیشرفت می دهد، افق های روشن در انتظار تولید کنندگان و دست اندرکاران بازی های رایانه ای است و خلاصه ملالی نیست، جز رویایی خوش، که کم کم به دلخوشکنکی کاذب بدل خواهد شد! چند سوال دارم: 1- آیا تا به حال به نهادهای تحت حمایت خود سرکشی کرده اید و از نزدیک میزان خدمت رسانی آن ها را ارزشیابی کرده اید؟ 2- آیا تا به حال به گزینش نیروهای این نهاد ها نظارت کرده اید و از صلاحیت آن ها آگاهید؟ 3- آیا نیروهای مشغول در این نهادها که قرار است میزان و ترازوی کیفی تولیدات ملی کشور باشند، از تخصص کافی و لازم برخوردارند؟ 4- آیا صرفا تولید چند بازی رایانه ای سطح پایین (فنی و محتوایی)، و دل خوش کردن به آمار تولید سالانه چند بازی ایرانی، برای وزارت محترم ارشاد کفایت می کند؟ 5- آیا از باند بازی ها و گزینش های محفلی و انتخابی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای خبر دارید؟ شاید زمان آن رسیده باشد که کمی از ش

دوست

شاید زمان آن رسیده باشد که کمی از شعار زدگی و تصور مدینه فاضله دست بردارید و برخی واقعیات را قبول کنید. این که سیستم نوپای بنیاد ملی بازی های رایانه ای خیلی زود درگیر مسایل باندبازی شده و خیلی از متخصصین در حال حاظر به دلیل اعمال همین دیدگاه ها گوشه نشین شده اند، یک واقعیت است. این که تولیدات بنیاد بسیار پایین تر از سطح استاندار هستند، یک واقعیت است. این که بار علمی بنیاد، از تولیدکنندگان بازی ها کمتر است و قابلیت ممیزی دقیق کیفی ندارند، یک واقعیت است و... توجه داشته باشید که مثبت نگری هنر مدیران بزرگ و موفق است، اما بی تفاوتی مثبت نگری نیست! امیدوارم که در چنین شرایطی شما هم کمی واقع نگر شوید و به این مشکلات رسیدگی کنید. با امید موفقیت روز افزون برای شما بزرگوار

سعید رجبی فروتن

محضردوست احتمالا منظورتان از تولیدات بنیاد تولیدات تحت حمایت بنیاد است !پس معادل دانستن کیفیت نیروهای آن باتراز تولیدات ملی جای تامل دارد. تاکید بر استاندارد نمودن تولیدات سینمایی کشور از زبان مدیران ارشد سینما با وجود قدمت طولانی سینما در ایران کافیست که به انتظارت شما دوست عزیز از سیستم نوپای مورد اشاره جامه منطقی تر و معقول تری بپوشاند .فراهم کردن بستری برای طرح دیدگاهها و مشاهده نقدهایی که تا پیش از این در هیچ رسانه و تریبون دیگری و حتی نزد مقامات مسئول بیان نشده اند در نظر هر صاحب بصیرتی میزان سعه صدر و التفات راقم این سطور به رصد واقعیات را می نمایاند.با اینکه در ربط این اظهارنظرها با خبری که انتشار داده ام مانده ام و اخلاقا هم مجاز به نیت خوانی نیستم در شگفتم با چه قلمی توانسته ام افقی رنگ رنگ همه از جنس روشنی و نور برای تولید کنندگان بازی و دست اندرکارانش ترسیم کنم و تصویرگرمدینه آرمانها باشم؟!با آغوش باز و گوشی شنوا پذیرای شما هستم قبل از آنکه نظراتتان شائبه تهمت به خود گیرد .

دوست

جناب آقای فروتن عزیز خوشحالم که شما اینچنین التفات و سعه صدری دارید. قصد من از بیان این نکات تهمت زنی به هیچ شخص یا گروهی نبوده و نیست. اگر جنابعالی به چند کامنتی که در مطالب مختلف گذاشته شده توجهی داشته باشید و بعد پاسخ های خود را درمورد انتقادات از بنیاد ملی بازی های رایانه ای مرور کنید، خواهید دید که موضع شما کمی شائبه "مثبت نگری بیش از حد" را در ذهن خواننده ایجاد می کند. اگر درست متوجه شده باشم، قرار است که بنیاد ملی بازی های رایانه ای وظیفه حمایتی از تولیدات داخلی را عهده دار باشد. پس قرار است بنیاد، بانی تولید محصولاتی باشد که درخور وجهه "ملی" باشند. جناب فروتن، کدام محصول را در این حد ارزیابی می کنید؟ مثالی از سینما آوردید، آیا حالا که سینمای ما پس از این همه سال هنوز دارای مشکل است را باید توجیهی قانع کننده برای وجود مشکلات در بنیاد بدانیم و سطح توقعاتمان را پایین بیاوریم؟ دوستانه عرض می کنم، شما را شخصی روشنفکر و لایقی می دانم و به توانمندی شما در ایجاد تغییرات ایمان دارم. به همین دلیل است که اینگونه بی پرده و راحت مسایلی را که شاید از دید تیزبین و نکته سنج شما به دور مانده

دوست

تیزبین و نکته سنج شما به دور مانده بود، در کامنت قبلی بیان داشتم. امیدوارم که با مدیریت دقیق و دلسوزانه شما لااقل بازی های رایانه ای به سرنوشت سینما دچار نشود. با آرزوی توفیق روزافزون برای شما

دوست خوبم توانت رامصروف توصیف من نکن ممنون می شوم دغدغه ای را که داری خوب تشریح کنی و انشاءاله در مراجعه حضوری فاکت ها و مستندات لازم راارائه دهی

جوان ایرانی

با سلام و احترام خدمت شما دوست قدیمی فیلم و آشنای جدید گیم چند صبای است که با دوستان در یک صحرا بزرگ قدم می زنیم ، چونکه نیاز داریم از این صحرا رد بشیم تا به آبادی برسیم سختی های زیادی را برایمان فراهم شد ، گذشتن از رود خانه ، از تپه های سر سخت 3D و رسیدن به کوههای بلند و سرسخت برنامه نویسی که یک سوی آن پردگاه و سوی دیگر آن طوفانی از باگ . خلاصه ما یک همت بزرگ داشتیم و هیچ وقت دست همدیگرو ول نکردیم ، در این بین نیاز آب برای بیشتر شدن این استقامت بیداد میکرد ، از دور همش سراب میدیدیم اما خیلی ها که نزدیک به این سراب بودن از این سراب سیرآب شدن اما برای ما همیشه سراب بود این بنیاد ملی بازی ها یا بهتر بگم همان سراب نقشی برای کمک ایفا نکرد حتی دریق از یک تناب پوسیده تازه از دور دست صدای خسته و پربار دوستان دورادور شنیده میشد که اینها نمی توانند اما نمیدونستن که ما خدا رو داریم ، بگذریم یک سوال برام پیش اومده که آخه این دوست قدیمی فیلم و آشنای جدید گیم تا بحال شده پیش خودش این ترسیمو انجام بده که این جوانان ایرانی چه جوری این قله رو فتح کردن یا آیا من میتونم از نزدیک با این جوانان آشنا بشم یا آیا این جوانان جای ب

جوان ایرانی

آیا این جوانان جای برای گذشتن از این دره را دارند آیا کسانی که سمت من هستن از آنها استقبال میکنند آیا آنها جای برای استراحت بعد از پیمودن این راه دارند و خیلی آیا های دیگر که فقط توان پرسیدن از شما را دارم چونکه شما پوست خود بر تن دارید و این جای شکر و ستایش دارد . از خدای منان آرزوی سلامتی برای آشنای جدید گیم را دارم و از شما آرزوی دعا و یاری ما جوانتر ها که در عرصه سازندگی کشورمان با قدرت بهتری حرکت کنیم .

سعید رجبی فروتن

عزیز قبل از ارسال مطلب حتما آن را مرور کن تا اغلاط تایپی اصلاح شوند از اظهار نظرت ممنونم امید دارم با حضور آگاهانه و مسئولانه شما در صحنه شاهد تحولات و شتاب بیشتری در این عرصه مهجور باشیم

جوان ایرنی

سلام بر آشنای جدید گیم خواستم عرض کنم که اغلاط تایژی من به از اغلاط سیاست های دیگران باشد با تشکر