بازتاب

چه خوب بود که پیش از درج این نوشته "قول ما را سمع و بهترین را تبعیت میکردید" نوشته شما متاسفانه به صورت بارز فقط و فقط پس از سمع قول یک یا دو تهیه کننده-ویدئو رسانه و همچنین یک شرکت تولید کننده میباشد. چه عالی بود که پیش از نوشتن این نوشتار که در 90 در صد آن به ما و حول وحوش شرکت ما هست، چند کلامی از ما هم میشنیدید. اما حقایق و اعداد به صورت زیر می باشد:
 آشنایی با شرکت ریز موج سیستم
شرکت ریزموج سیستم در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون دی وی دی در روز را دارد و هیچگاه (به استثنای یک یا دوهفته پیش از نوروز) گلوگاه وجود نداشته است. چه خوب بود قدم رنجه می فرمودید و سری به واحد تولیدی ریزموج می زدید تا این را از نزدیک به چشمان مبارک مشاهده می نمودید تا اقوال آن دوگروه (حداکثر دو تا سه نفر روی هم) شما را به گمراهی در نوشتارتان دچار نمی کرد.
 با وجود این بستر گسترده تولید، متاسفانه و هزار متاسفانه فقط به طور متوسط 10 تا 15 در صد خطوط تولید ریزموج موفق به دریافت سفارش هست و مابقی یا خالی یا مشغول تولید دی وی دی خام میباشند (بیشتر خطوط ریزموج قابلیت تولید دوگانه خام و پرشده دارند) در نتیجه این گلوگاه معرفی شده در نوشتار جنابعالی، به هیچ وجه وجود ندارد.
 سراسر تاریخ کشورمان شاهد افرادی بوده ایم که محتوای آنها یک درصد عمل و 99 درصد حرف بوده و همیشه آنها با داشتن وقت کافی و خصلت "بادمجان درغاب چینی" نزد بزرگان خیر خواه نظر و حرفشان غالب به گروه دوم که محتوایشان 99 درصد کار و یک در صد حرف هست، شده اند. (بابت اصطلاح بادمجان درغاب چین پوزش میخواهم زیرا اصطلاحی بهتر در زبان فارسی پیدا نکردم). مثال تاریخی امیر کبیر و هزاران بزرگوار دیگر.
 این افراد دلیل ناتوانی و عدم موفقیت خود را همیشه در دیگران جستجو میکنند نه در خود و منش و همت خود. مثلا سریالی که شکایت از گلوگاه تولید میکند تیراژ تا دو میلیونی را همیشه به علت دیر تحویل دادن مستر و داشتن برنامه پخش منظم بعضا در برخی از موارد این مقدار دیسک را کمتر از 3 تا 4 روز تحویل می گرفته اند. وقتی عدم تحویل مستر به موقع را جویا میشدیم گلایه و ناله از سختگیری ها و سانسورهای بی حد و مرز وزارت و دور ریختن میلیاردها تومان محتوی فیلمبرداری شده و در نتیجه فیلمبردای مجدد زمان بر را عنوان میکردند. در تکثیر آخرین قسمت سریال که توسط کارخانجات دیگر انجام شد به جای 4 روز 4 هفته طول کشید و کپی آن به بازار رسید و این مجموعه با بدهی و چک برگشتی حدود یک میلیارد تومان حتی پاسخ تلفن شرکت ریزموج را هم نمی دهند و در عین حال صحبت از گلوگاه تولید میکنند!!!!!!
 دسته دیگر که از گلوگاه تولید صحبت میکنند آنهایی هستند که علی رغم بدهی های کلان وعدم امکان بازپرداخت آن و تراز منفی کلان شرکت خود به علت ضررهای گذشته خواستار اعتبار در تکثیر میباشند. به علت عدم اطمینان و همچنین بدهی های کلان به شرکت ریزموج ما از تحویل و تکثیر دیسک به آنان خودداری نموده و در عین حال با پرداخت نقدی حتی چند هفته ای بهترین شرایط را به آنها عرضه نموده ایم ولی در ادبیات خود این بزرگواران این روال را "گلوگاه تولید" مینامند.
 در پایان لازم میدانم برای واضح تر شدن موضوع و اعداد نکته صنعتی اقتصادی تکثیر دیسک فشرده را برای شما به صورت خلاصه بازگو کنم.
 هر خط تولید به عنوان مثلا در روز 10 هزار دی وی دی تولید میکند (شبانه روز در 30 روز ماه بدون تعطیلی) که در ماه میشود 300 هزار. هیچ شرکتی درجهان نیست که بتواند ظرفیت خطوط تولید خود را پرکند. موفق ترین ها از اشغال 60 درصدی خطوط صحبت و افتخار میکنند. دلیل آن خیلی طبیعی هست که رفتار ماشین آلات و تولید -  تکثیر شبانه روزی بدون تعطیلی و بدون توقف میباشد ولی رفتار بازار و مشتری ها عدم ارسال سفارش به صورت شبانه روزی و عدم ارسال طول تعطیلات و عدم ارسال در بازار خراب و بدون توجه به ظرفیت تولید و صرفا به صلاحدید خود می باشد. لذا بسیار اتفاق می افتد که مثلا 5 روز خطوط خالی ولی روز ششم سه برابر ظرفیت تولید سفارش می آید ولی 5 روز از دست رفته به هیچ وجه جبران نمی شود و شاید روز هفتم تا دهم دوباره خالی.
 با توجه به قیمت فروش ( تکثیر ) دیسک و سرمایه گزاری روی کارخانه تولیدی و قیمت مواد اولیه و هزینه سرشکن (هزینه ای که در صورت تولید یا عدم تولید روی دوش شرکت هست مانند حقوق – استهلاک و غیره) اگر درصد اشغال خط تولید در حال حاضر در ایران بالای 90 درصد نباشد، مسلما منجر به ضرر تولید کننده می شود. راز بقای شرکت ریزموج در این هست که با سرمایه گزاری چند ده برابری، خطوطی را نصب کرده که قابلیت تولید دیسک خام را هم دارند و این بدین معنی هست که میتواند درصد اشغال خطوط را در هر شرایطی بالای 90 درصد حفظ کند و گفتنی هست حتی در این شرایط هنوز شرکت ریزموج سیستم سود ساز نیست.
 ریزموج از رقابت بسیار استقبال میکند زیرا معتقد هست که فقط در صورت داشتن رقیب مشتری ها به خدمات و کیفیت تولید – بسته بندی – تحویل سریع این شرکت واقف خواهند شد (مثال آن سریال معروف هست).

پیامد برآورد نامناسب از ظرفیت تکثیر کشور
 وزارت ارشاد و شخص جنابعالی به عنوان مرجع نظارتی و اطلاع رسانی هر آمار و رقمی در وبلاگ خود ارائه فرمایید میشود آن را کمی تا نیمه رسمی تلقی کرد و یا حداقل به آن مراجعه و استناد نمود.
 در گذشته اتفاقی که در مورد ظرفیت تکثیر سی دی در ایران افتاد به علت نبود آمار صحیح و یا کمبود آن به جرات منجر به سرمایه گزاری بیش از حد و نامعقول برای تکثیر سی دی در واحدهای مختلف شد. این ظرفیت که به برآورد ما تا 2 میلیون نسخه در روز بود تا 60 درصد بیش از ظرفیت مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز تکثیر داخلی بود.
 بخشی از این به خاطر نبود آمار صحیح و بخشی ارائه آمار بسیار غلط پشت جلد عناوین بوده است. موسسات به گفته و اذعان خود برای رسیدن به فروش بالاتر آمار تیراژ پشت عنوان را تا 10 برابر بیش از آمار حقیقی قید میکردند به این امید که مصرف کننده با دیدن این رقم احساس خوب بودن عنوان را نموده و آن را خریداری نماید. در عرصه تکثیر سفارشات رسیده مثلا برای عنوانی 100 هزار ولی پشت جلد یک میلیون آمار تکثیر قید شده را شاهد بوده ایم.
 پیامد این امر ریختن قیمت ها و متضرر شدن مجموعه ها که بعضا ویدئو رسانه هم بودند بود. این قیمت ها تا تکثیر هر سی دی زیر 70 تومان ریزش کرد و علت این امر شناخته ترین مکانیزم بازار که سطح قیمت را همیشه عرضه و تقاضا معلوم میکند بود. در ابتدا این زیان آشکار چون برای شرکتهایی بود که صرفا تولیدی بودند زیاد به فرهنگ کشور ضرر نمیزد. ولی شرکتهای دیگر تکثیر کننده که ویدئو رسانه هم بودند و جیب مشترک تکثیر و تامین و توزیع داشتند مانند جوانه – هنر اول – پرتو آبی – قرن 21 و غیره به علت زیانهای ایجاد شده روال سرمایه گزاری آنها (به علت از بین رفتن نقدینگی) روی عناوین فرهنگی به شدت کاهش یافت تا جاییکه برای شاید بیش از یک سال کمتر از انگشتان یک دست عنوان خریداری نمودند.
 متاسفانه امروز هم به علت کمبود و یا عدم موجودی اطلاعات صحیح از میزان ظرفیت تکثیر و  نیاز بازار دی وی دی در ایران شاهد همین روند هستیم. اطلاعات واصله از تعداد خطوط تکثیر که در حال حمل و نصب و بهره برداری هستند و حقیقت آشکار کمتر شدن نیاز بازار به تکثیر یا کوچک تر شدن تیراژ عناوین فرهنگی از وضعیت بسیار سهمگین تر از مرحله گذشته (سی دی) حکایت دارد.
 لذا دیدگاه ما با این توصیف این است که نصب خطوط جدید خبر مبارکی نیست. مطمئنا به علت برهم زدن سطح عرضه و تقاضا خبری بسیار بد برای همه ی فعالان فرهنگی هست  و آینده این را همانطور که در سی دی اثبات کرد یکبار دیگر در دی وی دی اثبات خواهد نمود.
 باز هم صمیمانه از شما سپاسگزارم و خواهشمندم در هر موردی بنده را مانند مشاور زیر دست خود فقط و فقط جهت شنیدن یک گفته متفاوت  را پذیرا باشید. من و اخوی قلبا به شما ارادت و علاقه داریم و همیشه از خداوند آرزوی موفقیت و سلامتی شما را داریم.
 

/ 26 نظر / 13 بازدید
نمایش نظرات قبلی
راوی

جناب فروتن نوشته بودید"عصر امروز در مسیر بازگشت به خانه شاهد آغاز بکار غرفه های شکیل فروش محصولات نمایش خانگی در ایستگاه های مترو بودم عملی کاملا" خودجوش که خبر از بصرفه بودن چنین سرمایه گذاری دارد. کاش دوستانی که با تجدید نظر و تحول در ویدیو کلوب شان توانسته اند؛ میدان را یکسره به سوپر ها نسپرند" سوال بنده این است ایا در شهرستانها این امر خودجوش اجرایی است؟ فروشگاه داران ما که از 7خان رستم گذشته اند و هرروز با اماکن کلانتری و هزار مجوز و تهدید روز میگزرانند آیا به همین سادگی و به اصطلاح خودجوش میتوانند غرفه ای علم کنند؟ ما با مجوز اینهمه زیر ذره بینیم وای به حال روزی که خودجوش عمل کنیم . خدمات کامپیوتری ها که مجوز و دردسرهای مارو ندارن و کیس ها و هاردهایشان مملو از فیلمها ی غیرمجاز ه ویا بساط کنندگان خیابانها آنقدر زیر ذره بین و مورد لطف ارگانهای مرتبط و غیر مرتبط مثل اماکن و... نیستند که ما فروشگاه داران مجوزدار ارشادی گرفتار ان هستیم . حال بماند که سهمیه رایگان برادران مورد بازدید که خودشان از فروشگاه (البته نه بعنوان رشوه)برمیدارند جای خود محفوظ .جناب فروتن فراموش نکنیدما شهرستانی هستی

راوي

برادر بزرگوارجناب اقاي فروتن" راهكار ارائه نمائيد نه اينكه براي تعدادي از دوستان تهراني پيشنهاد بدهيد . گمان نمي كنم راهكار شما اختصاصي براي عزيزان تهراني باشه . اگه كمي برنامه ريزي از سوي معاونتهاي ارشاد از جمله حضرتعالي بيشترباشه از همين تابستان و يا مناسبتهاي مختلف سال با ارائه مجوزهاي لازم وارائه سهميه به فروشگاه داران در شهرستانها ميتوان در نمايشگاههاي فصلي چنين اقداماتي را انجام داد . البته بنده در طرحهاي سالم سازي دريا در شهرمان انزلي چندبار خواستم چنين كاري را عملي نمايم اما اولين معضل و سد كار بنده قبل از شهرداري - اصناف - بازرگاني وادارات مرتبط خود اداره ارشاد است كه فكر ميكنم سياست غيراز ديد روشن ومنطقي شمارادارند و علاقمند به اجراي چنين برنامه ها ودردسر سازي براي خود ندارند.

مختارنامه

با سلام با توجه به جوابیه ی آقای طاهری مدیر عامل محترم شرکت ریزموج سیستم ذکر پاره ای از نکات را برخود لازم دانستیم و در این وبلاگ آن را به عرض می رسانیم: نکته اول : شرکت ریزموج سیستم یک واحد صنعتی بسیار بزرگ است که علاوه بر فعالیت صنعتی موجب اشتغال زایی تعداد زیادی از کارگران ، کارمندان و مهندسان نیز گشته است که قابل تقدیر است .

مختارنامه

نکته دوم : بازخوانی تاریخ به قول آقای ناطق نوری ما ایرانیان باهوش و مبتکر هستیم ولی زود تاریخ گذشته را فراموش می کنیم بهر شکل آقای طاهری به لطف قاچاق زیرزمینی و کپی از فیلم های در حال اکران سکه ضرب می زد در زمانهای نه چندان دور که کپی از آثار سینمایی در حال اکران و فیلم ها وشوها و موزیک غیر مجاز ، بازی های رایانه ای و انیمیشن به صورت رایتی عرضه می شد مصرف CD خام فراتر از حد تصور بود اما دست بر قضا با فشار تهیه کنندگان و وزارت ارشاد و تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی ، جلوی CD های رایتی گرفته و به شدت با کپی آثار در حال نمایش برخورد کرد این اولین ضربه به پیکره فروش CD خام بود در ادامه با طرح های ساماندهی بازار انیمیشن و بازی های رایانه ای هر روز ضربات محکم تری به فروش CD یا DVD خام می خورد البته اگر مثل این روزها آقای طاهری دارای قدرت بود حتما با نامه نگاری و غیره عرضه آثار نمایش خانگی را به شکل رایتی مجاز می کرد ولی دیگر برای این حرف ها دیر شده است .

امير مسعود طاهری

جناب آقای موسی قناد بدون شک علت سرمایه گذاری هر شرکت در این بخش دیدن موقعیت تجاری میباشد که بر اثر کمبود ظرفیت تولید نسبت به درخواست بازار این تصمیم ها گرفته میشود. موضوع بحث عدم داشتن اطلاعات صحیح هست که با عث میشود چند شرکت در یک زمان در حال سرمایه گزاری برای همین مقدار خلاء تولید باشند. پیامد این امر سرمایه گذاری بیش از حد هست به عنوان مثال 5 شرکت برای 10 درصد خلا تولید امروز سرمایه گزاری کرده و همگی همزمان به بهره برداری میرسند و در این صورت عرضه 40 درصد بیشتر از تقاضا میشود. این اضافه عرضه برای برخی از شرکتها باعث زیان و برای برخی باعث حذف از بازار میشود. در تولید هزینه سربار به هزینه های غیر مستقیم مانند دستمزد و غیره گفته میشود و به هزینه های مستقیم مانند مواد اولیه هزینه تولید گفته میشود. در انگلیسی fixed and variable cost پوزش از کلیه خوانندگان در مورد اشتباه تایپی سرمایه گذاری.

امير مسعود طاهری

جناب "کارشناس سینمایی" شرکت ریزموج سیستم از رقابت استقبال میکند و معتقد هست که رقابت سازنده باعث ارتقای سطح کیفیت و خدمات رسانی به مشتریان که هسته مرکزی هر سازمان انتفاعی هستند میشود. همزمان به علت سرمایه گذاری بیش از نیاز در این بخش این شرکت هراس و بیم از زیان و یا حذف شرکتهای فعال در عرصه تکثیر دیسک پرشده را دارد. (به نوشته آقای موسی قناد و پاسخ اینجانب مراجعه نمایید) رقابت و عرضه بیش از حد دو موضوع کاملا جدا و هیچکدام با یکدیگر تناقض و یا سازگاری ندارند. با سپاس

امیر مسعود طاهری

جناب "مختارنامه" با درودشاید شما اطلاع نداشته باشید ولی از پرچمداران توسعه بازار کپی قانونی شرکت ریزموج سیستم بوده و هست. پس از فعالیت مثبت و سازنده وزارت ارشاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی به جرات و اقرار کلیه ویدئو رسانه های کشور ظرفیت بالای تکثیر شرکت ریزموج و همچنین تزریق بی حد و مرز اعتبار این شرکت در تکثیر دو پایه از سه پایه توسعه بازار بوده و هست. این بدین معنی است که هر کدام از این سه پایه وجود نداشت وضعیت دگرگون نمیشد.سرمایه گذاری شرکت ریزموج در تولید دیسک خام مطابق با مصرف این کالا در ایران بوده که متاسفانه قسمتی از آن صرف کپی کالای فرهنگی میشده (مانند تولید کاغذ تحریر و کاست و وی اچ اس و یا چاقو که بخشی از تولیدات صرف خلاف نیت تولید کننده و کار غیر قانونی میشود) ولی حتی در نبود شرکت ریزموج دیسک خام وارداتی به قیمتهای نازل تر از قیمت تولید داخل همیشه در دسترس بوده و هست. درضمن همواره بیش از نیمی از تولید ریزموج به کشورهای اروپایی - خاورمیانه - و آسیایی صادر میشود و ظرفیت بوجود آمده فقط برای مصرف داخلی نیست.

امیر مسعود طاهری

همچنین علاوه بر ریزموج دو کارخانه دیگر در ایران به ظرفیتهای چشمگیر مشغول به تولید دیسک خام هستند که سهم بزرگی از فروش داخل ایران را دارا میباشند. شرکت ریزموج سیستم برای حمایت از کالای فرهنگی و جلوگیری از کپی غیر مجاز همواره دلایل بسیار قوی فرهنگی و اقتصادی داشته است. در این نوشته کوتاه نمیشود دلایل را تشریح کرد ولی نشانه های این حمایت بی دریغ را علاوه بر دو پایه یاد شده فوق به اختصار میتوان تشریح کرد. یک – سرمایه گذاری کلان روی ماشین آلات اختصاصی تولید دیسک پرشده که هیچکدام برای تولید دیسک خام مصرفی ندارند. این سرمایه گذاری امروز بیش از نیمی از سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت بوده که روی ماشین آلاتی مانند – دو خط کامل ساخت مستر و استامپر – ماشین آلات تولید قاب دی وی دی پرشده – ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک دیسک پرشده و بیش از ده خط پیشرفته چاپ دیسک پرشده و غیره.

امیر مسعود طاهری

دو - معرفی و اعمال سیستم ضد کپی روی دیسکهای فرهنگی بوده که با هزینه های سرسام آور و زحمتهای فراوان چندین ساله به بازار عرضه شده است که اولین نتیجه درخشان آن (فروش بیش از دو برابر بواسطه وجود این سیستم) را دارندگان عنوان فرهنگی بر روی فصل جدید قلب یخی مشاهده نموده اند. سه - سرمایه گذاری در ایجاد کانال ثبت و حمایت قانونی حقوق معنوی ایرانی در امریکا میباشد تا به صورت قوی و قانونی (از طریق وکلای امریکایی مستقر در آن کشور پس از ثبت حق معنوی) از پخش غیر قانونی عنوانهای فرهنگی داخل توسط کانالهای ماهواره ای و یا دان لود اینترنتی جلوگیری نماید. سریال قلب یخی و برخی دیگر از عنوانها و کلیه عنوانهای تکثیر شده در ریزموج در آینده شامل این موضوع خواهند شد.

راوي

دلايل جناب طاهري را مرور ميكردم به نكته قابل تاكيد و قابل تقديري برخوردم .صرف نظراز اينكه به برخي از مطالب شان انتقادجدي دارم و ميبايست ساعتها بحث و مناظره نمود اما اقدام به جا وورود تكنولوژي جديدي كه در دي وي دي قلب يخي باعث يكه خوردن خيلي ها شد و نسبت به تكثير انبوه و فله اي حداقل تا 48 ساعت از توزيع نشدو غلام تكثيران با مشكل روبرو شدند و يا براي تكثير دچار مشكل شدند نقطه عطفي است كه اميدوارم كه در همه محصولات چنين مستدام وجاري باشد . آخر هفته هم طبق گفته همكاري اين اميد را دارم كه مسئولين امر در اداره كل ارزشيابي كمي به خود بيايند واز دادن مجوزهاي فله اي به فيلمهاي ايراني جديد مثل داماد مصلحتي - كات كلانتري - روزي كه مرد شدم وامثال اين اثرها كه درغالب تله فيلم هر ثانيه توليد وتوزيع ميگردد جلوگيري نمايند واقعا مايه ابروريزي و زير سوال رفتن نام فرهنگ و امور فرهنگي شده. فيلمي مجوز ميگيرد كه حتي 2صفحه متن ندارد اما به اندازه1000 شاهنامه حرف وانتقاد موجه در ان موجود ميباشد.نه مفهومي نه پيامي و نه لذت بردن از فيلمي كه 2500 تومان مشتري بايد هزينه نمايد. به خدايا با دادن اين مجوزها به شعور مشتري توهين ميشود .