صنعت نمایش فیلم در آستانه یک تحول

ملاحظات فنی
بد نیست بدانید که در قاره آسیا، سینمای هند سالهاست به اتکای دانش نرم افزاری خود سینمای الکترونیک را در بسیاری از هزاران سالن نمایش فیلم خود جایگزین تکنیک پیشین کرده است و با الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته، منابع مالی این کار را از محل کاهش هزینه های لابراتواری و حذف چاپ پزتیو تامین کرده است. نکته حائز اهمیت در این گونه نمایش، رعایت استاندارد موسوم به DCI است. در پروتکل جهانی DCI کشورها پایبند شده اند در هنگام فشرده سازی با فرمت jpeg2000 ترمیم تصویر و اصلاح رنگ، کیفیت تصویر را مد نظر قرار دهند و محاسبات و روش های تجربه شده را مبنای عمل قرار دهند. به منظور حفظ امنیت محتوا content هارد دیسک و جلوگیری از کپی آن فایل رمز گشای kdm به هر سینما داده می شود که برای سینما و سالن دیگری قابل استفاده نمی باشد. نکته جالب توجه دیگر آن است که هر kdm برای یک سرور و پروژکتور جنب آن تعریف شده است. اگر سوال شود چرا تعمد دارم به جای سینمای دیجیتال از عبارت سینمای الکترونیک استفاده کنم؟ بیشتر بدین خاطر است که رزولشون تصویر در  Dcinema حداقل 2k است و در سینمای الکترونیک کمتر از این میزان است. مضافا" که تکنولوژی Dcinema بویژه در زمینه استقرار سرور و ویدیو پروژکتور در انجصار شرکت های عمدتا" آمریکایی است.

تدابیر حمایتی دولت
به منظور فرهنگ سازی و ارتقای کیفی استانداردهای صدا و تصویر در سینما و شبکه ویدیویی کشور چاره ای جز همه گیر شدن استفاده از فناوری مزبور نیست و احتمال قریب به یقین همانگونه که دولت هزینه میکس ساراند صدای فیلم های سینمایی و نصب سیستم های صوتی را در سالن ها بر عهده گرفت در این زمینه نیز، دولت سهم قابل توجهی از هزینه اسکن نگاتیو، مستر سازی(kdm)و استقرار سرور، پروژکتور و پرده نمایش مخصوص را در سالن های مورد نظر بر عهده خواهد گرفت.
تاثیر پذیری شبکه ویدیویی
از گذشته تاکنون مشکل بزرگ شبکه، تهیه مستر اولیه برای فیلم های سینمایی ایرانی بوده است. در حال حاضر پزتیو تله شده فیلم ها با همان صدای حاشیه فیلم! بر فرمت دی وی دی یا اچ دی ( خروجی تله سینما) به شرکت های تکثیر برای تولید استمپر داده می شود و نتیجه آن  کیفیت در حد فاجعه ای می شود که از آن حظ می بریم.! دوستان منتقدی هم که به حق بر انتشار دی وی دی فیلم ها اصرار می ورزند از این نکته غافلند که مستر نامرغوب حاصل چشمگیری را در برندارد و فرقی نمی کند خروجی نهایی سی دی یا دی وی دی باشد. اما در روش فوق همزمان با انتقال محتوا بر هارد دیسک، مستری با کیفیت نیز برای نسخه ویدیویی ارائه می شود و صدا با طراحی مجددی برای نمایش خانگی میکس خواهد شد.

توجیهات اجتماعی طرح

صدها شهر و شهرستان ایران فاقد سینما هستند. اقتصادی نبودن ساخت سینما برای  سرمایه گذاران، باعث شده است مطالبه مردم این شهرها به دفعات در طومارهایی که برای دوایر دولتی ارسال می کنند و یا از نطق و تذکر نمایندگانشان در مجلس پژواک می بابد، بی پاسخ بماند. مطالعات اولیه گویای آن است که سالن های اجتماعات مجتمع های فرهنگی ادارات ارشاد بالقوه استعداد نمایش فیلم را دارا هستند و با اندکی مهندسی و تغییرات روبنایی می توان در کوتاه مدت نیاز مردم این شهرها را به سینما در همین سالن ها، برطرف ساخت. بدیهی است به تناسب مشارکت استانداری ها در تامین هزینه های سینمای الکترونیک می توان سالن های بیشتری را به این روش تجهیز کرد و کیفیت قابل قبولی را به علاقمندان ارائه داد.

مطلب مرتبط: رکود سینما ربطی به شبکه نمایش خانگی ندارد

/ 48 نظر / 20 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سعید رجبی فروتن

آقای اشرفی هنوز مهمان نوازی کریمانه شما را به یاد داریم. عدم تشکیل جلسات مشابه به خاطر تغییر رابطه و مناسبات وزارات ارشاد با فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی در سالیان اخیر بوده است. سلام بنده را پذیرا باشید

حسين شيرزادي/ مسئول تامين موسسه سينما هفت

به آقا محمد عزيز، اول كه ممنون از تعهد و تقيدي كه نسبت به قاچاق محصولات سينما هفت و به ظور كلي ويدئو رسانه ها داريد، براي ما جاي بسي خوشوقتي است كه دوستاني مثل شما را ميبينيم كه تا اين حد نگران منافع ما هستند. متاسفانه خود ما هم د جريان اين پخش هاي غير قانوني قرار ميگيريم ولي متاسفانه راهكاري براي برخورد با اين شبكه ها وجود ندارد يا اگر وجود دارد بنده در جريان نيستم. حالا اين پخش شدن از شبكه ماهواره اي به عقيده من مشكل كوچكي است در برابر شبكه مافيايي قاچاق فيلم ها در خود كشورمان. متاسفانه تا كنون البته به عقيده اين بنده حقير هيچ عزم جدي براي برخورد فاجعه اي به نام قاچاق فيلم ها در ايران وجود ندارد و باور بفرماييد اين فاجعه كمر موسسات ويدئو رسانه را خواهد شكست.

فرشاد عظیمی

جناب شیرزادی سالهاست که با شبکه مافیایی قاچاق فیلم مبارزه می شود و این مبارزه به نتیجه نمی رسد. در واقع اگر موفقیتی هم حاصل شود دارای اوج و فرود بسیار است. اصحاب ویدئورسانه رقیب یکدیگرند ولی در این موضوع اگر با یکدیگر متحد می شدند و یکپارچه به رفع علل این پدیده می پرداختند امروز شاهد ضربات این پدیده شوم بر قامت شبکه خانگی کشور نبودیم. فراموش نکنیم تا چندی پیش مشکل قاچاق محدود به تکثیر سی دی فیلم ها بود ولی امروز با تبدیل فرمت محصولات به دایویکس به ازای هر حلقه دی وی دی قاچاق ده نسخه فیلم شبکه، خریدار خود را از دست می دهند.

محمد

خدمت جناب اقای شیرزادی سلام اقای شیرزادی راهکاری که توسط موسسات باید انجام شود و همینجور اداره ارشاد باید بازدارنده باشه چون برخورد قاطع و بازدارنده صورت نمیگیرد توسط مراحع و ارگان ها. یکی از همین ارگان ها اداره ارشاد هست که متاسفانه هیچ عکس العملی رو انجام نمیده.بنده به شخص چند بار پیش رئیس ارشاد و سمعی بصری رفتم یا به اتفاق همکاران دیگه مراجعه کردیم اما همش جواب سربالا شنیدیم. کشوری که یه تروریست رو از اسمان به زمین میکشه و اون رو مجازات می کنه یعنی نمی تونه با این باند مافیای مبارزه کنه؟ اقای شیرزادی پیشرفت شما پیشرفت ما هاست. اما در مورد راهکار مبارزه با این شبکه های ماهواره ای یا به قول من زالوها.من چند وقت پیش این مساله رو با اقای فروتن مطرح کردم و ایشون جواب مناسب رو دادن.گفتن باید محصولات خودشون رو ثبت کنن کاری که تهیه کنندگان قهوه تلخ کردن.اقای شیرزادی اگه الان برخورد نکنید این شبکه ها پرو میشن و کار به جایی میرسه که دیگه امنیت شغلی ندارید و متاسفانه باید در موسسات رو ببندید و این همه به ضرر ماست و هم شما.بهتره هر چه زودتر فکری کنید.

محمد

در جواب اقا فرشاد باید بگم کی مبارزه شده و کی مبارزه کرده که شما میفرمایید.این که میان تو تلویزیون نشون میدن شما باورت میشه مگه من اینجا خودم رو خفه نکردن و گفتم که دایویکس انواع فیلم ها و سریال ها الان به جون موسسات افتاده که موسسه ها هم نتیجه این کار ها رو چند سال دیگه میبینن.و هیچ کسی جواب گو نیست کاش برای یه بار ایم مساله رو حل می کردن

حسين شيرزادي/ مسئول تامين موسسه سينما هفت

جناب عظیمی، قاچاق درد بزرگ صنف ماست. دردي كه باعث شده بسياري موسسات ويدئو رسانه دچار مشكلات جدي شوند. عده اي قاچاق چي دارند با تكثير غير مجاز براي خودشان سود ميبرند و و بار اين اتفاق بر دوش سينماي ايران مي افتد. تهيه كنندگان و موسسات ويدئو رسانه بر سر مبالغ ناچيز كارشان به اختلاف و دعوا كشيده ميشود در حاليكه عده اي سودجو نفع سرشاري از اين قضيه ميبرند.

پویان روشن ضمیر

سلام من وبگردی زیاد انجام می دم ولی تا بحال ویلاگی به این حرارت و جنب و جوش آنهم با موضوع تخصصی ندیده بودم. باید به شما تبریک گفت آقای فروتن.

سعید رجبی فروتن

پویان عزیز لطف داری. گرمی و شور این وبلاگ از تصدق بازدید کننده هایی است که آزادانه و کریمانه در عین احترام به همدیگر به اظهار نظر می پردازند.

فرشاد عظیمی

محمد عزیز یکجانبه نگری آفت انتقاد است. مستندات زیادی در مورد مبارزه با قاچاق محصولات سینمایی وجود دارد. بعنوان مثال در منطقه کاشان که ما مستقر هستیم به روش های مختلف جهت جمع آوری محصولات قاچاق اقدام شده است. در شهرستان آران و بیدگل هم اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده و بسیار موفقیت آمیز بوده است. نمی گویم نتیجه مورد نظر حاصل شده ولی نمی توان گفت هیچ اقدامی انجام نشده است. ممکن است در منطقه ای که شما مستقرید چنین مبارزه انجام نشده باشد که باید برای آن اقدام عملی شود.

مهدی

با سلام... آیا میشه با شبکه های ماهواره ای مقابله به مثل کرد؟ مثلا ما هم کار های ارزشمند اونا رو مثل فیلم های مستند و ... رو تو شبکه توزیع کنیم؟!