یک سوزن به خود ...

اگر سازمان این جمله را به عنوان شعار کلیدی و اصطلاحا" های لایت خود انتخاب کرده است، باید به این نکات توجه داشته باشد: در صنعت و تجارت لوازم سیستم های صوتی و تصویری، عموما" سینمای خانگی به مجموعه ای از امکانات دیداری و شنیداری شامل تلویزیون، بلندگوهایی با کارکرد متفاوت و پلیری اطلاق می شود که حسی مطبوع و چند بعدی از صدا و تصویر( اگر تلویزیون سه بعدی باشد)  برای بیننده در محیط خانه مهیا می سازد. در تبلیغات رسانه ای کمپانی های سازنده و شرکت های فروش سیستم های سینمای خانگی، آنقدر این اصطلاح در کنار تصاویری از استقرار چندین بلندگو در کنار یک تلویزیون بازگو و تکرار شده است که مخاطب با شنیدن آن بلافاصله به یاد برندهای چند ملیتی و شرکت های تولید کننده این تجهیزات می افتد. به عبارت دقیق تر اصطلاح سینمای خانگی به جنبه سخت افزارانه تکنولوژی صدا و تصویر تاکید دارد. بنابراین غفلت از این واقعیت، طراحان تبلیغاتی سازمان را ناخواسته از هدف مورد نظرشان دور کرده است. از آن مهمتر در یک دهه گذشته و با آغاز فعالیت موسسات خصوصی ویدیو رسانه؛ مدیران و دست اندرکاران شبکه ویدیویی کشور، عنوان نمایش خانگی را برگزیدند تا در کنار سایر رسانه های تصویری مثل تلویزیون و سینما، در ادبیات این حوزه، کلید واژه نمایش خانگی بر زبان ها جاری شود و بار معنایی خاص خود را افاده کند. جستجوی دو عبارت متفاوت سینمای خانگی و نمایش خانگی در اینترنت به خوبی گویای این ادعاست که دو قرینه و تصویر مختلف در ذهن شنونده و خواننده این اصطلاحات نقش می بندد. از این همین روی ممکن است سینمای خانگی همیشه در خانه ها بماند اما مطمئنا" دست به دست نمی گردد.!

غرض از نگارش این یادداشت بحث لغوی نبود که البته در صنعت تبلیغات به جای خود بسیار حائز اهمیت است، قصدم آن بود که یادآور شوم بهتر و نیکوتر است که همانند موسسه سینمای شهر - به عنوان یکی از بازوهای حمایتی سینمای حرفه ای- که بخش قابل توجهی از هزینه های تبلیغی پخش فیلم های سینمایی را همزمان با اکران آنها، در شبکه های سراسری و استانی سیما بر عهده می گیرد و گوشه چشمی هم به حمایت مالی از تبلیغات محیطی آنها دارد، موسسه رسانه های تصویری هم شاکله حمایتی خود را در چنین بزنگاه هایی به نمایش گذارد و  به موسساتی کمک کند که در داخل و خارج کشور، محیط مجازی و حقیقی و از دوست!! و دشمن به انحای مختلف مورد نوازش قرار می گیرند و حقوق مالکانه اشان به هیچ انگاشته می شود. بدین ترتیب صاحبان آگهی هر قدر ردپای بیشتری از محصولات شبکه ویدیویی در رسانه ها ببینند و پدیده نمایش خانگی را در منظر شهری زنده و پویا ارزیابی کنند، رغبت بیشتری به ارائه و سفارش آگهی نشان خواهند داد. از یاد نبریم که موسسات ویدیو رسانه بر خلاف بسیاری از موسسات تولید کننده - که بعضا" ماهها وقت صرف برنامه ریزی تبلیغاتی خود می کنند - به دلیل کثرت عناوین و ریتم تند تامین و عرضه، فرصت کافی برای معرفی محصولات خود و اتخاذ استراتژی تبلیغی ندارند. اگر بخت یار موسسات گردد و  بخشی از هزینه های تبلیغات تلویزیونی آنها تامین گردد، آنگاه می توان به رفع بسیاری از خلاء های موجود در این مسیر امید بست. در اینصورت علاوه بر کالای تجاری، شبکه نیز بهتر دیده، شنیده و شناخته خواهد شد.!

 

/ 46 نظر / 7 بازدید
نمایش نظرات قبلی
الهه

سلام ميشه بگيد پس اين قهوه تلخ چي شد؟چرا اطلاع رساني نميشه؟سايتشون بسته شده....كاش روابط عمومي اين سريال به خبرگزاري ها اطلاع مي داد....حداقل مردم بدونن چقدر ديگه بايد منتظر بمونن اين كه بگن مثلا اول آبان مياد خيلي بهتره تا اصلا هيچي نگن!

فرید کرمی

محمد جان کاملاَ در مورد دوبله ی لاست باهات مخالفم.من گروگان رو ندیدم ولی لاست به مراتب دوبله ای بهتر از فرار از زندان داشت .در فرار از زندان یک گوینده 60 نقش بود ولی خوشبختانه در لاست نه.مثلاَ آقای والی زاده در فصل اول هم به جای مایکل و هم به جای یکی از زندانی ها نقش گفتن.آقای ربیعی هم زمان 3 یا 4 نقش می گفتن.آقای قنبری 2 یا 3 نقش.آقای آفتابی 4 یا 5 نقش.آقای نیکنام 5 یا 6 نقش.آقای علیمحمدی دو نقشفآقای مهرزادیان ماهون و تی بگ و... .می بینید که دوبله ی فرار از زندان شانسی خوب در اومد و گویندگان ثابت آقای قنبری به نقش های سریال خوردن.ولی می بینیم که لاست گویندگان خوبی داره و مدیریتش هم بر عهده ی خانم شکوفنده است.یک بار دیگه فرار از زندان رو ببینید و به صداها توجه کنید.اتفاق افتاده که در یک سکانس یک نفر جای دونفر صحبت کرده.لاست دوبله ی بسیار قابل قبولی داره.البته تعویض آقای زینوری با آقای شیخ زاده و آقای کامبیز شکوفنده با آقای امیرهوشنگ زند و چند تعویض دیگه واقعاَ کار توجیه ناپذیری است.باید از مدیریت آقای زند در 24 الگوبرداری بشه.

راوی

مصاحبه جناب فروتن را در سایت وزین "شبکه نمایش خانگی " مطالع نمودم . اگرچه خیلی چیزها در این مصاحبه مفصل بیان شد و در کامنتهای آتی و در وبلاگ خود ودوستان به بررسی مصاحبه ودیدگاهها خواهیم پرداخت اما فکر میکنم قهوه تلخ با شماره "25" خود به تعطیلی رفته که شما مجموعه 26 را ذکر کرده اید . در ضمن از قرار معلوم این هفته هم از قلب یخی خبری نخواهد شد و خلف وعده این دوستان سازنده و پخش کننده سریال در ایران با توجیهی که روابط عمومی و " بین الملل " پارس ویدئو ارائه نمودند که توزیع سریال و فیلم در فصل بهار و ماه رمضان برایشان ضرر است را باید الگویو تجربه ای سازیم برای سازندگان سریالهای بعدی و نهایتا شبکه نمایش خانگی خارج از ایران که نمایندگان کشور های سازنده سریالهایی مثل لاست و امثالهم بیایند از ما و موسسات ما در این زمینه کسب تجربه نمایند ..........

روابط عمومي هنر نماي پارسيان - يك لبخند مهمان ما باشيد

ياران هميشگي نمايش خانگي با سلام به ياري خداوند مجموعه سوم قلب يخي هفته آينده ٢٧ شهريور ماه بصورت سراسري توزيع مي گردد. اميدواريم با همياري كليه دوستان پخش اين سريال به شكلي قابل قبول و شايسته مخاطبان صورت پذيرد و بازهم يك لبخند ميهمان ما باشيد.

قباد

سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان و همفکرانم در وبلاگ جناب فروتن لاست جز’ سریالهایی است که علاقه مندان به تقویت زبان انگلیسی میتوانند نسخه اصلی این سریال تهیه کنند.یکی از ویژگیهای لاست جملات بسیار روان و قابل فهم در این سریال میباشد(لهجه یا سرعت بالایی در بیان کلمات نیست) پس نیاز به تیم ترجمه حرفه ای(خبره) ندارد و زیر نویس فارسی این سریال هم با کمترین ایراد ممکن وجود دارد.که بدون نیاز به ترجمه میتوان این سریال دوبله کرد و همانطوری که قبلا هم توضیح داده بودم اگه مسئولین موسسات از نظر سنجی و مشاورین خبره استفاده کنند نیازی به صرف هزینه های میلیاردی نیست.

قباد

آقای فروتن مصاحبه شما در فارس مطالعه کردم صحبت از ادامه سریال قهوه تلخ در فصل دوم بود همانطور که مطلع هستیم تا به حال 75 قسمت از این سریال (فصل اول) پخش و تنها 15 قسمت باقیمانده است(5 مجموعه) در صورتیکه از این تعداد فراتر رود رویه کار چگونه است ما بقی قسمتها به طور رایگان پخش میشود(به خاطر وعده اولیه که 30 مجموعه بود) یا اجازه بیش از 90 قسمت داده نمیشود. لطفا توضیح دهید.

فرشاد عظیمی

توزیع قلب یخی از سوی هنرنمای پارسیان خبر خوشحال کننده ایست که بلاتکلیفی مخاطبین این مجموعه را هم به پایان می رساند. تهیه کننده این مجموعه هرچند کمی دیر اما تصمیم درستی گرفته است. این نکته ایست که نه تنها صاحبان آثار سینمایی و مجموعه های نمایشی و سریال بایستی به آن توجه نمایند بلکه موسسات ویدئورسانه کوچکتر نیز با در پیش گرفتن روشی مشابه و سپردن عناوین خود به مراکز پخش معتبر می توانند هزینه های خود را کاهش و تیراژ فروششان را افزایش دهند. امروز بجز موسسات قرن21 و هنر هشتم که توزیع عناوین اختصاصی خود را عهده دارند. چهار مرکز پخش تصویر دنیای هنر، هنرنمای پارسیان، هنر اول و قرن جدید علاوه بر عناوین اختصاصی خود قادر به توزیع محصولات سایر موسسات نیز هستند. بنابراین در شرایط امروز بازار و در صورت همراهی موسسات و تهیه کنندگان می توان به ساماندهی سیستم توزیع شبکه نمایش خانگی امیدوار شد. اگر متولیان سریال قهوه تلخ هم به این مهم توجه نمایند و به جای پاس دادن سریال در میان دفاتر پخش موادغذایی یکی از مراکز هم خون شبکه نمایش خانگی را برگزینند توفیق دوجانبه ای را حاصل خواهند کرد.

شامان مولائی

باوجودیکه توزیع قلب یخی یه هنرنمای پارسیان واگذار شده اما همچنان توزیع این سریال بسیار نامرتب و دیربه دیر است چرا؟لطفاً پاسخ قانع کننده ای بدهید!

امیر

[منتظر] جوانه ی پویا قبلا قل داده بود که بن10 را 2هفته 2شنبه ها بدهد ولی 1ماه است که خبری نیست به نظر شما چرا؟

امیر

تتتداتات