دستگاه های خودکار، شیوه های تازه در فرو ش و کرایه فیلم

در حالی که شیوه های سنتی فروش و اجاره فیلم بویژه در فروشگاه ها و ویدیو کلوب ها کماکان جذابیت  های خاص خود را دارد، اما شرکت ها و موسسات به اتخاذ روش ها و تکنیک های تازه ای روی آورده اند. در ایران خرید و نصب دستگاه های اتوماتیک فروش نسخه ویدیویی فیلم ها، اول بار توسط موسسه جوانه پویا مورد توجه قرار گرفت. جوانه پویا بصورت آزمایشی در چند برج مسکونی اقدام به نصب و راه اندازی دستگاه وارداتی فروش فیلم کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که در بعضی از فروشگاه های زنجیره ای و فرودگاه ها، دستگاه تمام خودکاری برای فروش روزنامه همشهری گذاشته بود. انجام چنین کاری که قطعا" الگو گرفته از سایر کشورها بود، تا این لحظه با بازخورد دلگرم کننده ای روبرو نشده است و دیگر کمتر نشانی از خدماتی از این دست -حداقل برای کالاهای فرهنگی- در مراکز مسکونی یا فروش مشاهده می شود. شرکت متروی تهران در یکسال گذشته سامانه های فروش خودکار بلیط را در ایستگاه های مترو مورد تاکید قرار داده است که احتمالا" تا زمانی که فروش بلیط توسط عوامل انسانی در ایستگاه ها ادامه دارد، از سامانه های مورد اشاره استقبال چندانی صورت نخواهد گرفت. بی تردید مانوس ساختن مشتریان با چنین خدماتی مستلزم گذشت زمان است و کمی فرهنگ سازی در این زمینه، به رواج استفاده از خدمات ماشینی فروش کالا کمک خواهد کرد. به هر حال امروزه در بسیاری از سینماها یا فروشگاه های بزرگ مشتریان نوشابه های دلخواه خود را از همین دستگاه ها خریداری می کنند و شیوع آن در آینده دور از انتظار نیست.

شنیده ها حکایت از دورخیز موسسه هنرهای تصویری سوره برای استقرار دستگاه های تمام اتوماتیک در بیش از ۷۰ سینمای حوزه هنری در شهرهای کشور دارد. علیرغم اینکه ایران و شبکه ویدیویی آن نخستین تجربه ها را در این زمینه می آزماید، در آمریکا شرکت رد باکس به عنوان پیشگام تجربیات زیادی را کسب کرده است.

متن کامل این یادداشت را در وب سایت روزانه های سینمایی بخوانید.

/ 1 نظر / 6 بازدید
بهنام

واقعا این نوشته ها شاید سالیان پیش در کشورهای دیگه گفته شده اما هنوز توی کشور ما بیشتر مردم نمیدونن همچین دستگاهی وجود داره کاش دولت ما ملتشو بیشتر پیش به سوی استفاده از نوآوری های روز دنیا سوق بده اما هنوز که هنوزه ..........