میراث آقای اوگا

ازدواج در وقت اضافه، نشان داد که جامعه مخاطبان از این اقدام راضی هستند و اعتراضی به آن ندارند.عده قلیلی از نمایندگان فروش که تصور می کردند با همگانی شدن مصرف DVD، فیلم های VCD آنها بر روی دستشان می ماند، اینک دریافته اند که هر فیلم فارغ از فرمت عرضه آن در بازه زمانی خاص و معینی امکان توزیع در بازار را داراست. فیلم ها و عناوینی که موسم دلبری آنها از بازار گذشته باشد، با فرض به روز بودن تکنیک انتشار آنها، از بازار جواب لازم را نمی گیرند. بنابراین از این پس باید موسسات را به تعبیه امکانات و اصطلاحا" آپشن هایی هدایت کرد تا لذت تماشای فیلم بر روی DVD برای بیننده دو چندان شود. بینندگانی که بسیاری از آنها با صرف هزینه، سیستم سینمای خانگی را برای منازلشان دست و پا کرده اند و توقع ندارند صدای فیلم بصورت مونو پخش شود و یا تصویر با همان کیفیت عصر VCD به رویت شان برسد. پیش فرض جلب رضایت مخاطب، میکس مجدد صدا برای نسخه ویدیویی فیلم و نیز تله مناسب و در صورت نیاز اصلاح رنگ و هر گونه آسیب دیدگی فیلم با سیستم های کالیبره شده است. اهل فن می دانند که با اسکن نگاتیو فیلم، سال هاست که تله کردن نسخه ی پزیتیو فیلم ها منسوخ شده است. امیدوارم تا زمانی که عمر طراح سیستم تله سینما در دنیا باقی است، موفق شویم دل از آن بکنیم.! و تهیه کنندگان خروجی ویدیویی بی کیفیت فیلم شان را به موسسات نسپارند.

به یاد داشته باشیم که فرمت های پیشرفته خود به خود سبب ارتقای کیفیت فیلم نمی شوند. به عنوان مثال عکاسی مجدد یا اسکن یک عکس بی کیفیت، بهبودی به آن نمی بخشد. در تصمیم جمعی اتخاذ شده مهم آن است که تهیه کنندگان سینما و موسسات ویدیو رسانه به اتفاق کیفیت لازم و متناسب با حجم ذخیره سازی و پردازش اطلاعات در فرمت  DVD را برای آن تدارک ببینند. در غیر اینصورت آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود. به عبارت دیگر با آنکه مستر نوریو اوگا از میان ما رفته است، میراث و ماترک او کماکان در ورای فیلم های شبکه نمایش خانگی ایران سایه گستر خواهد بود.!

بازتاب : وب سایت پخش بایا

/ 24 نظر / 9 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رضا

جناب فروتن عزیز آیا شرکت سروش که ویدئو رسانه نمی باشد نیز ، در سال جاری موظف است محصولات خود را با فرمت DVD عرضه کند؟

محمد حسین طاهری

در نیمۀ نخست سال 1389 اداره کل امور سمعی و بصری با یک اطلاعیه اعلام کرد، که تمامی مؤسسات ویدئو رسانه باید با فرمت DVD فیلم ها را ارائه نمایند. در این میان سریال قهوه تلخ و یا برخی فیلم های ایرانی مانند تسویه حساب با استقبال بیش از حد بازار در 3 ماهه پایان سال مواجه گردید و درخواست مصرف کننده را از 20% DVD و 80% CD به 80%DVD و 20% CD تغییر داد. و این افزایش درخواست مصرف کننده و تقاضای بسیار زیاد و کمبود ظرفیت های تولید به خصوص در 3 ماهه پایان سال باعث شد که، تحویل سریع چند روزه با ظرفیت محدود شامل افزایش قیمت باشد. اما با سرمایه گذاری های کلان انجام شده در 6 ماهه دوم سال 1389 شرکت ریز موج سیستم که دارای بزرگ ترین کارخانه تکثیر, DVD CD با تیراژ روزانه بیش از یک میلیون عدد دیسک پرشده میباشد، تولید DVD پرشده خود را به چند برابر بالاتر از نیاز بازار برساند و به زودی و با توجه به رشد تدریجی ظرفیت ها به روزانه یک میلیون DVD رسیده و قیمت ها نیز تعدیل خواهد شد.

محمد حسین طاهری

نکته دوم این که قیمت بالای DVD پرشده در برخی کارخانجات، با استقبال زیاد از طرف مؤسسات ویدئو رسانه مواجه گردید چرا که افزایش هزار تومانی در هر پک DVD، اولاً حاشیه سود مؤسسات ویدئو رسانه را به نحو چشمگیری افزایش می داد، ثانیاً بسیاری از فیلم های سینمائی را که برخی مؤسسات با عدم برنامه ریزی صحیح و ایجاد بازار کاذب اقدام به خرید حقوق معنوی فیلم ها با قیمت کذاف نموده بودند ازضررهای چند صد میلیون تومانی در هر فیلم به عدم ضرر یا حتی در برخی موارد به سود تبدیل نماید. نتیجه : افزایش تقاضای بازار مصرف کننده برای DVD عضو لاینفک این بازار می باشد این همان تقاضایی است که مصرف کننده بیش از هزار تومان بهاء بیشتر برای آن پرداخت کرده و می کند. و از طرفی تصویر اشتباه بسیاری مؤسسات ویدئو رسانه و پخش محصولات فرهنگی در طول سالیان گذشته مبنی بر عدم استقبال مصرف کنندگان از DVD و سازگار نبودن پخش کنندگان دیسک و غیره ادعایی واهی و تصوری اشتباه بوده است.

محمد حسین طاهری

امروزه کلیه مؤسسات ویدئو رسانه با توجه به تغییر قیمت مصرف کننده به 2500 تومان در هر پک و تقاضای بسیار زیاد باید ضمن افزایش کیفیت نسخه های مستر برروی DVD، به فکر جدی زیرنویس به چند زبان و دوبله به زبان های ترکی، کردی، عربی و انگلیسی برروی فیلم های ایرانی باشند، تا ضمن افزایش کیفی محصولات شبکه خانگی شاهد افزایش مخاطبان خود نیز باشند

فرشاد عظیمی

از توضیحات جناب طاهری چنین بر می آید که تغییر فرمت محصولات به سود تولیدکننده و مصرف کننده بوده است و تردید موسسات ویدئورسانه در اجرایی کردن این تغییر سالها صنعت نمایش خانگی کشور را عقب نگاه داشته ست. همانطور که ایشان پیشنهاد کرده اند ارائه نسخه DVD به مفهوم واقعی بایستی به طور جدی مطالبه شود و مسئولین ذیربط نیز در ارزشگذاری خود این مسئله را در الویت قرار دهند.

تصویر گستر پاسارگاد

با شروع فعالیت کارخانه تصویر گستر پاسارگاد از ابتدای سال 90 با 10 خط تولید DVD با قیمت عادی تلاش می کنیم این مشکل افزایش قیمت تولید را برای کلیه موسسات ویدیو رسانه حل نماییم . جالب این است که قیمت فعلی تولید dvd در بازار 3000 عدد برای گیم 190 تومان می باشد و قیمت 200.000 عدد برای ویدیو رسانه 300تومان می باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! این رفتار یعنی چی ؟ کی پاسخ گوست

رضا

دوستان عزیز آیا شرکت سروش که ویدئو رسانه نمی باشد نیز ، در سال جاری موظف است محصولات خود را با فرمت DVD عرضه کند؟ در صورتی که کسی اطلاع دارد لطفا به بنده جواب دهد

فرشاد عظیمی

جناب فروتن نظر اینجانب در خصوص بحث کیفی محصولات بود و در خصوص قیمت روند در پیش گرفته شده را نوعی زیاده خواهی و زورگویی می دانم و آن را شایسته و در شان "بزرگترین کارخانه تکثیر"(نقل قول) نمی دانم.

یک دل سوخته این صنف

آقایر فروتن دوست عزیز برای شما متاسفم که با چشم خودتان شاهد جفای ریز موج سیستم در قبال ویدئو رسانه ها هستید ولی توانایی مقابله کردن با گران فروشی آقای طاهری را ندارید . کجای دنیا قانونی که ریز موج برای تولید بیشتر dvd با قیمت بالاتر گذاشته را مجاز می داند که شما هیچ عکس العمل قانونی نمی کنید. ضمناً قیمت قاب بلوری را نیز نسبت به اوایل سال 89 ، 2.5 برابر کرده است . اگر شما قاب با تیراژ پایین بخواهید قیمت یک سوم پایین تر است .

یک دل سوخته این صنف

حالا بازهم بیایید و در وصف خوبی های DVD و بدیهای CD پست بنویسید اقای فروتن . متاسفم که فقط همین کار از دستتان بر می آید و به ریز موج اجازه می دهید تا جایی که می تواند از این معرکه سود ببرد. ممنونم که انتقادم را نمایش می دهید.