کین از نتایج سحر است

حکم می کند که ریسک سرمایه گذاری با مطمئن شدن از بازگشت سرمایه و همچنین تحصیل منفعت و سود متناسب با حجم سرمایه و دوره خواب آن و کاهش ارزش پول ناشی از نرخ تورم، تا حد ممکن کاهش یابد. بدین ترتیب به نظر می رسد بستر مناسب برای عرضه و فروش محصول به دلیل جذابیت های اثر، کشش و تقاضا در بازار برای خرید آن و وفور مراکز و سامانه های توزیع محصول،از جمله دلایل ورود شرکت خریدار در این معامله باشد.  

اگر خریدار امتیاز بازی گرشاسب یک نهاد دولتی یا عمومی بود این تصور در ذهن شکل می گرفت که سازمان خریداری کننده به دنبال سود نیست و معمولا" با دست و دلبازی نسخ زیادی از اثر را به جامعه مخاطبان خود اهدا می کند اما وقتی شرکتی کاملا" خصوصی در این معامله بخشی از سهام متعلق به دولت(بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان حامی و شریک) را هم ابتیاع می کند، معنایی جز این ندارد که این اقدام را جدا از نیات و پیامدهای فرهنگی مترتبه، باید به منزله یک کنش و رفتار اقتصادی ارزیابی کرد و به دیده احترام به آن نگریست.

در گذشته بسیاری از بازی سازان در غیاب publisherحرفه ای و مستقل، یا راسا" در صدد پخش و بازاریابی محصول خود برمی آمدند و یا آنکه متوسل به پخش های غبر تخصصی می شدند. نتیجه این کار نه تنها رضایت سرمایه گذاران را به دنبال نداشت بلکه انرژی و توان مضاعفی را از آنان، زایل می کرد و خستگی را در تن تولید کنندگان باقی می گذاشت. به هر حال گلایه از فقدان نهادهای حرفه ای جهت توزیع و پخش گسترده بازی های تولید شده، در این سالها ترجیع بند سخنان بازی سازان در محافل مختلف بوده است.

از سوی دیگر از زمان توسعه و گسترش بازار محصولات نمایش خانگی که گیم و آلبوم های موسیقی را هم باید زیر مجموعه آن به حساب آورد، خوشبختانه تیراژ رسمی تولیداتی از این دست افزایش محسوسی داشته و موجب رضایت خاطر تهیه کنندگان و سرمایه گذاران این بخش را فراهم ساخته است. از یاد نبریم که علیرغم وضع قوانین بسیار برای حفظ حقوق مادی و معنوی پدید آورندگان آثار هنری و نرم افزار، متاسفانه عارضه ویرانگر تکثیر غیرمجاز اینگونه آثار همواره سبب رنجش و گلایه تولید کنندگان ایرانی بازی، نرم افزار و برنامه های موسیقیایی بوده است. بنابراین همه دلسوزان فرهنگی کشور که دل در گروی توانمند ساختن تولیدات فرهنگی و هنری دارند، نباید از این نکته غافل شوند که ارائه محصول در واحدهای صنفی غیر اختصاصی نظیر سوپر مارکت ها( اگر چه از سر اضطرار) رونقی نسبی را حداقل در مقایسه با گذشته برای محیط و فضای تجارت پاره ای از اقلام فرهنگی به وجود آورده است. اعتقاد دارم با اقتصادی شدن فروش و عرضه محصولات فرهنگی به مرور موج تازه ای از مراکزی که صرفا" به این منظور راه اندازی خواهند شد، سیمای متفاوتی را به شهرها خواهد بخشید.

و کلام آخر اینکه اجازه بدهید پاسخ این پرسش که کیفیت هنری و برنامه نویسی بازی گرشاسب تا چه حد در مزیت های تجاری آن نقش داشته است را به اظهار نظر کارشناسان بازی پس از عرضه عمومی گرشاسب در نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای پیش رو جویا شویم.

در همین رابطه:بررسی فنی تولید بازی گرشاسب

بازتاب: ورود سرمایه گذاران خصوصی به نفع صنعت بازی سازی

/ 84 نظر / 8 بازدید
نمایش نظرات قبلی
موسسه تولید بازیهای رایانه ای

جناب مالکی برای شما و همکارانتون آرزوی موفقیت دارم به امید خبر های جدید و خوب از شما

رفیعی

من بر این باور هستم که ما در تمامی موضوعات و بخشها همیشه اشخاصی مثبت نگر و یا منفی نگر را در کنابر خود داریم و به همین شکل وجود ایشان در این مورد نمایان می باشد . آن دسته که مثبت نگرند قائدتا از خود انرژی مثبت برای تمامی دست اندکاران این پروژه به ارمغان خواهند آورد و دسته دوم که منفی نگرند تمامی ابعاد این پروژه را زیر باد منفی نگری می گیرند که به نوعی به جای کمک چوب لای چرخ این روند بدون آنکه بدانند خواهند کرد. امید آنست که چنین حمایتها و روندی در تمامی بازیها جاری باشد و حتی لحظه ای از سرعتش کاسته نشود .

فرشاد عظیمی

ضمن پذیرش فرمایش جناب رفیعی و تاکید بر وجوه مثبت این حرکت نباید فراموش کنیم اگر معایب موجود در روند کار از لابلای همین نظرات شناسایی و برطرف شوند موفقیت بیشتر و کاملتری حاصل خواهد شد. من هم در اجرای این پروژه برای جناب مالکی و همکاران محترمشان آرزوی توفیق می کنم.

سعید رجبی فروتن

دوستانی که با ارسال نظر خصوصی می پرسند که آیا بنیاد حاضر است برای بازی های ایرانی دیگری که پس از این به بازار عرضه خواهند شد،چنین تسهیلاتی را به توزیع کنندگان ارائه بدهد یا نه ؟ مطمئن باشند اختصاص این مساعدت به عنوان یک قاعده نه استثنا به تناسب کیفیت اثر ایرانی پس از این لحاظ خواهد گردید.

آشنا

وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِن شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ و در باره هر چيزى اختلاف پيدا كرديد ،داوريش به خدا [ارجاع مى‏گردد] چنين خدايى پروردگار من است بر او توكل كردم و به سوى او بازمى‏گردم (سوره ۴۲: الشورى ، آیه 10)

بابک کرباسی

سلام آقای فروتن ، جلسات ماهانه با بچه های سازنده بازی برگزار نمیشه ؟ دل بسته بودیم به قولی که دادید ... مطمئنا حضور آقای شمقدری و شما در برخی از این جلسات باعث پیشرفت چشمگیر این حوزه خواهد شد .

سعید رجبی فروتن

آقای کرباسی شاید جلسه بحث و بررسی بازی هایی که پس از این وارد بازار می شوند، فرصت خوبی برای دیدار و رویارویی هافرهنگی مورد نظر شما باشد.

موسسه تولید بازیهای رایانه ای

فکر نمیکنم هیچکدام از مطالب پیشین به اندازه این مطلب کامنت داشته باشد

بازیکن

بازی یک صنعت جهانی است و به هیچ عنوان هزینه های ورود به این صنعت تناسبی با بازار داخلی ندارد. ما می ریم این اعداد و ارقام میلیونی و میلیاردی را از این صنعت در کمپانی های غول می بینیم بعد هوایی می شیم .برای ورود به صنعت بازی نیاز به بازار هفت میلیاردی است نه بازار هفتاد میلیونی !واقعیت اینه که بخش دولتی برای حفظ بودجه دنبال بالا بردن آماره که بله ما N تا بازی ساخیتم مجلس، دولت بودجمونو حفظ کن و زیادش کن.بخش خصوصی هم دنبال نزدیک شدن به او هشتاد درصد اقتصاد دولتی. این نشد ورود به یک صنعت جهانی .