به دنبال آدرس سینمای دیجیتال

همین ابتدای امر باید بدانیم بر خلاف تلویزیون ، در سینما وضعیت متفاوتی وجود دارد . در کشورهای توسعه یافته و صاحب سینما که انواع سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای فرآیند تولید ، پس تولید و نمایش طراحی و تولید شده است ، هنوز بدیلی برای نگاتیو سی و پنج میلیمتری به طوری که از اساس بتوان آن را حذف کرد ، پیدا نشده است . در این کشورها عموما فیلم هایی که برای نمایش در سینماها تولید می شوند با دوربین های 35 میلیمتری فیلمبرداری می شوند تا کیفیت مورد نظر از جنبه نور ، رنگ ، کنتراست و عمق میدان تامین گردد . البته به اقتضای جلوه های ویژه تصویری مورد نیاز ، دوربین های دیجیتال هم به کار گرفته می شوند تا پس از انجام فرآیندهای لازم ، همین تصاویری رقومی هم به نگاتیو برگردانده شوند . از تولید که بگذریم تقریبا بسیاری از مراحل آماده سازی فیلم های سینمایی به روش دیجیتال صورت می گیرد و در مرحله نمایش و پخش فیلم ها در سالن های سینما ، امکان بهره مندی از تکنیک های آنالوگ و دیجیتال بسته به انتخاب مدیریت سالن کاملا مهیا می باشد .  در ایران قبل از اینکه از سوی مدیریت سینمای کشور برنامه و راهبرد مشخصی برای نیل به سینمای دیجیتال تدوین و اعلام شود ، بخش خصوصی قدم هایی را برای واردات دوربین های دیجیتال ، اسکنر ، سیستم های ذخیره سازی ، اصلاح تصویر و رنگ ، و ابزار تبدیل ویدیو یا دیتا بر روی نگاتیو 35 ( فیلم رکوردر ) برداشته است . ثمره این اقدام تولید چند فیلم سینمایی با دوربین دیجیتال و یا خلق جلوه های ویزه تصویری بوده است . در زمینه پخش فیلم هنوز سالن سینمایی به سیستم های پیشرفته دیجیتالی مجهز نشده است و سینماداران انگیزه و توان مالی لازم برای ورود به این عرصه را که البته محتاج نیروی انسانی آموزش دیده هم می باشد ، ندارند . اما از این جنبه های فنی که بگذریم ضروری است در ساختار و تشکیلات سینمایی کشور ترجیحا در متن یکی از موسسات تابعه معاونت سینمایی ( تجربه موفق سینما شهر در بازسازی سینماها ) به طور کاملا متمرکز ، پس از مطالعه ، متعاقبا سیاست های حمایتی برای چگونگی تکمیل زنجیره سینمای دیجیتال در کشور تبیین شود . شاید انتظار میرفت با آغاز به کار مرکز رسانه های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چنین بستری فراهم شود اما نگاهی به عنوان و نام کامل این مرکز و فعالیت هایش که عموما نمایشگاهی ، زسیدگی به امور موسسات فرهنگی دیجیتال و بازبینی روزانه دهها نرم افزار با موضوعات متنوع علمی ، فرهنگی و آموزشی می باشد ، در می بابیم مرکز فوق توجه خود را بیشتر معطوف نظارت و حمایت از تولید و انتشار نرم افزار کرده و رسانه های استراتژیکی چون سینما ، بازی های رایانه ای و عکس علیرغم نامی که بر مرکز فوق نهاده اند ، از شمول وظایف آن خارج هستند . زیرا این مدیوم ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سبب قدمت و تقدم بر رسانه های نوین ، مدیریت  های مستقلی دارند و روز به روز بر اهمیت و ضریب نفوذ آنها افزوده می گردد . از این روی در نظام برنامه ریزی و بودجه نویسی برای وزارت ارشاد می بایست به گونه ای عمل شود که بسترهای لازم برای توسعه و گسترش این رسانه ها و تبدیل وضعیت آنها به دیجیتال بیش از پیش فراهم گردد و قدر و قیمت آنها به دلیل فراگیری ، جذابیت و دامنه اثر گذاری بر مخاطب ، بیش از سایر رسانه ها و نرم افزارهای کاربردی مورد توجه قرار گیرد .

/ 9 نظر / 7 بازدید
محمد بیطرف

جناب فروتن با سلام مطلب بسیار خوبی بود. هرچند که به نظر می رسد جا دارد در نوشتارهای آینده بیشتر به آن پرداخته شود. اما نکاتی هر چند مختصر به ذهن بنده رسید که خدمتتان عرض می کنم. 1- در جلساتی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری برگزار می گردید به نام کارگروه فناوری اطلاعات بنده و آقای دکتر نیز دعوت می شدیم تا در خصوص بازیهای رایانه ای صحبت کنیمف مطلع شدیم که صداو سیما اخیرا معاونتی را راه اندازی کرده به نام معاونت رسانه مجازی؟! با معاون جدید به نام مهندس سیاهکلی ارتباط گرفتیم و جلسه ای ترتیب دادیم و از برنامه جویا شدیم. در صحبتهای ایشان اشاره شده این معاونت با عنایت به سخنان مقام رهبری ایجاد شده و علت آن نیز عدم کارآیی ارشاد در حوزه اینترنت و فضای مجازی است؟!؟ اینکه این معاونت چه خواهد کرد و چه برنامه هایی دارد خود مقالی طولانی است و غیر قابل لکن هدف از طرح ان میزان اثربخشی مرکز رسانه های دیجیتال است. 2- مرکز رسانه های دیجیتال اساسا ماهیت وجود خود را در نظارت و فرهنگسازی نرم افزارها می داند و هیچ مدخلیتی در مقولات فنی ندارد چرا که افراد خبره این کار را دارد و نه بلد است که چگونه مدیریت کند. چرا که در همان حوزه

جناب آقای فروتن نگاه آسیب شناسی جالبی در خصوص برخی از فعالیت های وزارت ارشاد (چه در حوزه سینما و چه در حوزه فن آوری های جدید) دارید برای بنده به عنوان یک کارشناس در همین حوزه نیز جای سوال بود چگونه است که تشکیلاتی با آنچنان جذب نیرو و بودجه ای فقط کارنامه ای در قالب چند نمایشگاه که بیشتر آن هم تقریبا با عدم استقبال روبرو هستند تلاش دارد به پهنه فعالیت خود نیز بیافزاید

سعید رجبی فروتن

دوست عزیز نمی توان منکر خدمات موثر مرکز فوق از اساس شد کوشیدم بگویم رسانه های دیجیتال ادر جایگاه کوچک و محدود مرکز رسانه ها نمی گنجند.

سعید رجبی فروتن

جناب بیطرف البته در نوشتار مستقل دیگری ابعاد این مسله را بیشتر بازگو کرده ام و فکر میکنم خوشبختانه مقبول افتاده است

علی

با سلام نقد شما دوستان بزرگوار سینمایی کمی و البته بیشتر از کمی از انصاف خارج شده است. دوست عزیز بزرگوار میانگین سطح تحصیلات مرکزی که از آن صحبت می کنید لیسانس است و اغلب همکاران این مرکز فوق لیسانس هستند. رییس این مرکز نیز فوق لیسانس نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف دارند. آنگاه چگونه می توان ادعا کرد که این مرکز کار فنی بلد نیست و نمی داند چگونه نیروی فنی جذب کرد. جهت اطلاع شما بیش از 60 درصد نیروهای سایر بخشهای وزارت فرهنگ دیپلم و زیر دیپلم هستند. کمی منصف باشید!

رسول

برای آنکه بتوان نقد منصفانه ای در خصوص عملکرد هر مجموعه ای داشت پیش از هر چیز باید شرح وظایف آن را نگریست. جهت اطلاع جناب بیطرف و‌ آقای دکتر باید عرض کرد که در شرح وظایف مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال هیچ وظیفه ای در مورد فضای سایبر و اینترنت دیده نشده است و این امر در حوزه وظایف معاونت مطبوعاتی دیده شده است . البته این غلط است. همانطو ر که قراردادن حوزه بازیهای رایانه ای در معاونت سینمایی غلط است. البته جهت اطلاع شما دوستان عزیز و بزرگوار در ساختار جدید وزارت فرهنگ که به تایید شورای معاونان رسیده است و از ابتدای سال 1389 اجرایی خواهد شد هر دو وظیفه منفک شده از مرکز یاد شده یعنی هم بازی وهم اینترنت در مرکز فوق مجتمع خواهد شد. (یکی از همکاران مرکز نوسازی و تحول اداری )

محمود

راستی یکی هم به ما بگوید که چگونه در فضای بنیاد ملی بازهای رایانه ای و اداره کل همکاریهای سمعی و بصری که الحمدالله همه هم متخصص هستند و هم مدیریت بلد هستند و هم از نخبگان بهره می گیرند بازیهایی ضداسلامی مثل اساسین کرید و .... مفتخر به دریافت مجوز می شوند؟ نکند مدیریت بلد بودن یعنی همین که در این صورت حق باشما است که مرکز مورد نظر شما به بی راهه رفته است. دوستان عزیز کار مرکز یاد شده فقط برگزاری نمایشگاه نیست. جهت اطلاع بیشتر (هرچند که می دانید) می توانید به کتاب "فرهنگ، فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در دولت نهم" مراجعه کنید و یا بازدیدی از ساختمان شماره دو این مرکز داشته باشید. همچنین در آخرین نمایشگاه رسانه های دیجیتال به روایت آمار مراجع رسمی غیر از وزارت فرهنگ قریب به هشتصد هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند. آیا این یعنی استقبال سرد! انصاف هم چیز خوبی است. (یکی از همکاران مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال)

سعید رجبی فروتن

جواب محمود عزیز و آقا رسول را در پست جدیدی با عنوان واکنش احساسی داده ام

آشنا

سلام در همه مشاغل و اداره جات و سازمان ها ، اشتباه و ایراد هست ، ولیکن باید احترام به زحمت کشان را همیشه در نظر گرفت . چرا حرکات خوب طرح esra دیده نمیشه و فقط ایرادات جزیی دیده میشه ؟ درسته دلِ خوشی از بنیاد ندارم ! ولی نامردی هم نباید کرد ، کار انجام شده ، به خوبی ، جواب و راه حل مشکلات هم دادن بازی ها به دستان با کفایت آقای زارع پور و همکاران دیگر نیست ... اندکی صبر باید