اقتصاد شبکه

آنچه که شرایط موجود را پیچیده تر ساخته، لاپوشانی این حقیقت توسط مدیران زیان دیده موسسات است. یعنی همان کسانی که با پز عالی، تمکن و دست و دلبازی خود را به رخ حریفان می کشیدند و هل من مبارز می طلبیدند.

 بروز علائم نگران کننده از بازار و نوساناتی در اقتصاد شبکه، با موج ورود فیلم های ویدیویی به شبکه همزمان شد. این اتفاق تهیه کنندگان سینما را هم به اشتباه انداخت و این تصور در ذهن شان شکل گرفت که موسسات با مصرف سرمایه هایشان در مسیر کارهای ویدیویی از خرید آثار سینمایی طفره می روند. به موجب اخبار منتشره بنا بوده است در تجمع صنفی خانه سینما از همین رویکرد موسسات انتقاد به عمل آید.! مستندا"برای آن که نگرانی را از این دوستان دور سازم می گویم که از ابتدای سالجاری تاکنون مدارک خرید ۴٨ فیلم سینمایی ایرانی از سوی موسسات ارائه گردیده است و این واقعیت درست بر خلاف پندار بعضی از تهیه کنندگانی است که مدعی اند موسسات، ویدیو را بدیلی برای فیلم قرار داده اند و تمایلی به خرید فیلم نشان نمی دهند. اما چک های برگشتی بعضی از موسسات نزد تهیه کنندگان، قابل قیاس با صدها فقره چک بلاوصول به ارزش میلیاردها ریال که روی دست مدیران موسسات ویدیو رسانه مانده است نیست.! صاحبان این چک ها نمایندگان توزیع و یا خریداران عمده ای در تهران و شهرستان ها هستند که اغلب کسادی بازار را بهانه ی عدم فروش کالای خریداری شده قرار داده و از تامین وجه چک های صادره امتناع می ورزند. بد حسابی این عده از خریداران و موزعین، موضوع تازه ای برای موسسات نیست اما در سال های اخیر با رونق و تنوع شبکه تعداد چک های بی محل نیز سیر صعودی به خود گرفت.!بدین ترتیب موسسات متحمل هزینه فراوان دادرسی برای پیگیری حقوقی مطالبات خود شده اند. از سوی دیگر خواب سرمایه قابل توجهی که می توانست نقدینگی موسسات را تامین کرده و گردش مالی شبکه را بهبود بخشد، لطمه مضاعفی را به این مراکز وارد ساخت.

 آخرین حلقه در زنجیره چک های برگشتی را باید در دستان مدیران شرکت های صنعتی تولید و تکثیر لوح فشرده جستجو کرد. معادل وجه این چک هایی می بایست در مدت معینی از بازار فروش محصول جمع می شد تا مدیران موسسات ویدیو رسانه بتوانند از خجالت مدیران کارخانجات در بیایند. متاسفانه همانطور که گفته شد خلف وعده توزیع کنندگان، مانع از انجام چنین کاری گردیده است.

دست اندرکاران شبکه ویدیویی باید از وقایع پیش آمده عبرت گیرند.همگرایی صنفی را تقویت کنند. به هر قیمت و بهایی راضی به تلاطم قیمت ها و افزایش غیر واقعی رایت نگردند. در غیر این صورت ورشکستگی قریب الوقوع در کمین آنها خواهد نشست و هیچ بعید نیست که راه بازگشت آبرومندانه به عرصه اقتصاد فرهنگ برای همیشه به روی آنها بسته شود. 

در این شرایط به جای زنجموره و مرثیه خوانی چاره ای جز این نیست که تهیه کنندگان سینما هم به درک تازه ای از بازار برسند و با یک حساب سرانگشتی و ضرب و تقسیم نسخ فروش رفته ( نه تیراژ درج شده بر روی پاکت محصول) و کسر آن از هزینه های تمام شده برای موسسات، انصاف و عدالت بیشتری هنگام فروش رایت فیلم به خرج دهند.  همجنین شایسته است برای تداوم حمایت و پشتیبانی موثر شبکه نمایش خانگی از سینما، در فضایی مسالمت آمیز و تفاهم طرفینی حتی اگر لازم باشد سررسید چک های مبادله شده تغییر یابد تا به مرور ثبات و آرامش به بازار برگردد.

بازتاب:ایسکانیوز   فارس    وطن امروز

/ 16 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
محمد

اقای فروتن خدا بهتون رحم کنه نمیدونم مقاله امروز سایت رجا نیوز رو دیدید یا نه در مورد سياست یک بام و دو هوا در قبال فیلم های توقیفی ممنون میشم مقاله این سایت تندرو رو ببیند و نظر خودتون رو بیان کنید

سعید رجبی فروتن

آزادی بیان رکن رکین انقلاب اسلامی است. نظر و تحلیل سایت مورد اشاره قابل احترام است. معاونت سینمایی و مدیر کل ارزشیابی و نظارت در این باره به دفعات اظهار نظر کرده اند.

فرشاد عظیمی

جناب رجبی فروتن اگر آخرین حلقه چک های برگشتی در نزد مدیران کارخانجات تولید لوح فشرده باشد اولین حلقه آن نیز در دست نمایندگان و موزعینی است که کالای در اختیار خود را به صاحبان فروشگاه های محصولات فرهنگی عرضه کرده و با بدحسابی ایشان مواجه شده اند. قبول دارم که برخی نمایندگان موسسات در خصوص راه و روش فعالیت در عرصه ویدئورسانه دچار محاسبات اشتباه شده اند و سهوی یا عمدی به خود و موسسات زیان رسانده اند و برخی فقط به دنبال بهانه جویی هستند تا تعهدات مالی خود را عملی نکنند اما...

فرشاد عظیمی

... اما برخی دیگر واقعا دچار مشکل هستند. علاوه بر شرایط بد اقتصادی و کسادی بازار کار و کسب که ریشه هایی در واقعیت دارند دلایل دیگری را نیز باید جستجو کرد. با اطمینان می گویم جایگاه نمایندگی موسسات ویدئورسانه لااقل برای برخی از این موسسات تعریف شده نیست و اطلاع دارم هویت برخی از افرادی که از موسسات کالا دریافت می کنند فقط و فقط پول نقدی است که به حساب موسسات واریز می کنند. نه مشخص است چه سابقه ای داشته اند و نه معلوم هست قانونی فعالیت می کنند یا خیر. اما موسسات یاد شده فقط به دلیل جذب نقدینگی، ایشان را در جایگاه نماینده قرار می دهند.

فرشاد عظیمی

مسئله مهم دیگر این است که به سود رسیدن نمایندگان تا چه اندازه برای موسسات ویدئورسانه اهمیت دارد. آیا نمایندگان صرفا ابزاری برای رسیدن به بالاترین تیراژ ممکن هستند؟ آیا این حقیقت که سود نماینده تنها "درصد اندکی" از قیمت فیلم است در این تیراژها چگونه محاسبه شده است؟ نمایندگانی که ناچار به فروش فیلم به زیر قیمت خرید یا برداشت سهمی بیش از سود معین خود از قیمت کالا می شوند و در نهایت خود را به ورطه شکست می اندازند تا چه اندازه متاثر از این مسائل هستند و تا چه اندازه خود مقصرند؟ پاسخ به این سوالات شاید بتواند به رسیدن به راهکاری برای مسائل مورد اشاره جناب فروتن در این یادداشت ما را یاری کند.

برج شیشه

برای من و تو به نام شهرمان برج شیشه وبسایتی برای اراکی ها سفر نامه ناصرالدین شاه - ورود به اراک

مهدی

اقای فروتن یک انتقاد داشتم ازتون چرا هیچ کدام از کارهای کیانوش عیاری تو بازار موجود نیست کتنوره دیو -آبادانی ها -آن سوی آتش؟

سلام آقای فروتن چند روزی هست که مطلب جدیدی ننوشتین دوستان هم نظر ندادن منتظر مطالب جدیدتون هستیم

سعید رجبی فروتن

آقای الف صادقی محدودیت مورد اشاره از سوی تشکیلات متبوع ما صورت نگرفته است. در غیر اینصورت مستند بفرمایید تا پیگیری کنم.

سعید رجبی فروتن

مهدی جان کافیست تهیه کنندگان قیلم های مورد اشاره شما، در این زمینه پا پیش بگذارند و فعل خواستن را صرف کنند