تا یار که را خواهد

- اما حقیقت دیگر نهفته در آینه افکار و اندیشه هایی که این روزها مجال بازتاب یافته اند، بیدار شدن و احیای ظرفیت های خفته شبکه ای است که تاکنون به دلایل متعددی مهجور مانده بود. بی تردید نقطه عطف این بیداری را باید در توسعه بازار و مراکز عرضه  و در دسترس قرار دادن محصولی جستجو کرد که اینک در قد و قواره یک کالا در کنار سایر مایحتاج عمومی به عمد نشانده شده است و وسوسه خرید را به جان مشتریان هر روزه ی سوپر مارکت ها یا کیوسک های مطبوعاتی می اندازد. صاحبان قلمی که تا دیروز فروش فیلم در سوپر مارکت ها را تحقیر و تضعیف هنر و هنرمند به صورت یکجا می دانستند حالا لحن متفاوتی به کلامشان بخشیده اند و معترفند که این اقدام از منظر مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی ارتباطات قابل تحلیل است و محصول هنری را در لباس کالای فرهنگی و مصرفی به درون مناسبات اجتماعی برده است. همچنین دوستانی که شبکه را با ده یا بیست اثر نازل ویدیویی می شناختند و انتقادات سنگینی را در بهار امسال متوجه شبکه ویدیویی ساختند و آن را دکان دو نبشی برای تهیه کنندگانی می دانستند که دستی هم در دیگ تولیدات عامه پسند سینمایی دارند، موقتا" آتش بس داده اند. منتقدان گرامی شاید با مشاهده نسخه ویدیویی سی و پنج فیلم سینمایی درهفت ماه گذشته( بطور میانگین پنج عنوان در ماه )قدری مواضع شان را تعدیل کرده اند.

- ناگفته نماند که فراهم بودن زیر ساخت های عظیم صنعتی در بخش تولید و تکثیر لوح فشرده اعم از سی دی و دی وی دی که ایران را در رتبه اول کشورهای منطقه نشانده است، درموفقیت این تغییر رویکرد بسیار مهم است. هر قدر در سینمای اکران به واسطه کمبود سالن، توسعه سینما با چالش و محدویت های جدی برای ارتباط با مخاطب روبروست، در زمینه ویدیو سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان افزایش تیراژ و شمارگان محصول را در قالب لوح فشرده به میزان چند برابر کنونی فراهم ساخته است.

- به مصداق این شعر؛ رشته ای بر گردنم افکنده دوست / می کشد هر جا که خاطر خواه اوست، اعتنا به طراحی و ساخت مجموعه های  دنباله دار یا همان سریال در حال حاضر رشته اتصال بسیاری از مخاطبان با شبکه شده است . درک درست  تهیه کنندگان از اقبال مردم نسبت به مجموعه پر کشش فرار از زندان در شبکه رسمی کشور و استقبال از سریال های متعدد در شبکه های غیر رسمی ویدیویی و تلویزیون های ماهواره ای، کار را به جایی رساند که این روزها ناشران سریال های قهوه تلخ و قلب یخی بابت منتظر گذاشتن بینندگان و تاخیر ناخواسته برای عرضه قسمت های تازه سریال هایشان رسما" عذر خواهی می کنند  وقول جبران مافات را می دهند.

و عرض آخرم شبکه را فقط با فیلم وسریال نشناسیم برنامه ها و تولیدات ابتکاری تازه ای به مدد آفرینشگران فرهنگی و هنری در راه هستند و قطعا" پس از عرضه، به مصداق تا یار که را خواهد و میلش به که باشد هر یک مخاطبان تازه ای را به سوی خود جذب خواهند کرد.
+ سعید رجبی فروتن ; ۶:٢٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱

/ 35 نظر / 10 بازدید
نمایش نظرات قبلی
پدرام

اما موضوع سوپر مارکت یک حاشیه است که سایه سنگین روی روح روان صنف ما انداخته و ما اشتباه شرکت های توزیع کننده را نادیده گرفته و به حاشیه پردازی در مورد سوپر مارکتها می پردازیم .شرکتها که می آیند و فیلم را سبد توزیع خود قرار می دهند مثل همین شرکتها مواد غذایی از آنجا که اصولا با این صنف آشنایی نداراند تنها موجب بحران در توزیع میگردند آنها شاید دانش داشته باشند و سرمایه وحتی ابزار کافی اما تجربه ندارند و نمیدانند که اینجا کارایی ندارند.برای یک توزیع فقط داشتن چند هزار پایانه سوپر مارکت کافی نیست بلکه اتباط با نمایندگان کسانی که سالها در این مجموعه خاک خوردند و هرکدام کانونی برای توزیع می باشند و نادیده گرفتن آنان یعنی نادیده گرفتن چند هزار فروشگاه تحت پوشش این نمایندگان در میان تمامی مراکز پخش تنها یک شرکت است که توانسته تعادل لازم بین فروشگاه داران و سوپر مارکتها بوجود بیاورد که همگان هم این شرکت را می شناسند تصویر دنیای هنر اما باز هم تا اینکه تعادل هر چه بهتر باشد این شرکت همچنان همکاری لازم با نمایندگان و حتی بازار فیلم در میدان امام خمینی را منماید

پدرام

سپاسگذارم جناب آقای فروتن من در هر زمان که بخواهید حضورتان مرسم همانطور که گفتم من سید پدرام عقیلی هستم از بنکداران ونمایندگان پخش فیلم در بازار امام خمینی که همه مدیران شرکت های رسانه مرا کاملا میشناسند منتظر زمان جلسه هستم موفق باشید

شفیعی

ما یاید به داشتن مدیری مثل آقای سعید رجبی فروتن افتخار کنیم. در ضمن در ارتباط به نظر آقای پدرام باد بگویم مشاوره یک نفر چندان کارساز نیست و شاید حتی موجب برداشتهای غلط شود. همانطور که آقای فروتن گفته اند بهتر است با حضور طیفی از فعالین از گوشه و کنار کشور چنین جلسات مشاوره ای برگزار شود. فعالین ویدئورسانه می توانند در مورد نقاط ضعف و قوت شرکتهای ویدئورسانه اظهار نظر کنند و کار خیلی پسندیده ای هم هست.

فرشاد عظیمی

همفکری با فعالین ویدئورسانه در بخش نمایندگی های توزیع و دعوت از ایشان برای حضور در جلسه پیشنهاد بسیار خوبی است هرچند فکر می کنم وبلاگ جناب فروتن یکی از بهترین محلها برای ارائه نظر و انتقاد و بحث و گفتگو در مورد صنعت نمایش خانگی است و به طور قطع ایشان از نظرات مفید داده شده به صلاحدید خود استفاده می کنند.

شفیعی

آقا پدرام سوژرمارکت حاشیه نیست و مسئله مهمیه و اگه همزیستی هم صورت گرفته بعید میدونم مسالمت آمیز بوده باشه. تو همین تهرون سوپرمارکت شده صنف ویدئوکلوپ خودتون بهتر می دونید. یعنی هرجا سوپریها اومدن خود بخود کلوپیا رفتن. تصویر دنیای هنرم بیشتر به سوژرمارکت تهرون اهمیت می ده تا بقیه والا اول فیلمشو اونجا پخش نمی کرد. در مورد میدون توپخونه هم که همه نماینده ها میدونن هر وقت فرصتی دست بده از خجالت بازار شهرستانا در می آیید و نمی ذارید نمایندها تو شهرستان نفس راحتی بکشن. در ضمن اگه بنا به مشورت باشه فکر کنم حق بچه های شهرستانه که بیان و مشکلاتشونو بگن. من نظرات این آقا محمد خوندم خیلی خون دل خورده از این وضع. البته نباید به کسی توهین بشه. بازم می گم بین تهرون و شهرستان برای کار سوپرمارکت خیلی فرقه اگه تصویر دنیای هنر تو تهرون موفق بوده خیلیها را وسوسه کرده و به همین دلیل خیلیا دارند اشتباه می کنن مثل همین گلرنگ و الوند و تماشاخانه که اومدن بازار شهرستانا را به هم ریختن...

پدرام

دوستان حضور اینجانب در جلسه فردی محسوب نمیشود بلکه من از جانب دیگر بنکداران بازار فیلم ایران (میدان امام خمینی )که ماهانه چند میلیلرد ریال با شرکتهای رسانه معامله داران جلسه ای تقا ضا کردم و حتما هم در جلسه های نمایندگان هم بر گذار شود حضور خواهم داشت 66739484-66739607برای تماس

شفیعی

آقا پدرام یعنی شما نماینده سایر عمده فروشان هستید و اگر از اونها بپرسیم اینو تایید می کنن؟ من فکر می کنم شما کم کم دارین اینجا برای خودتون تبلیغ می کنید. راستی همونطور که همه می دونن بازار تهران از طرف شرکتهای بزرگ اشباع شده پس شماها این چند میلیارد ماهانه را کجا می فروشید؟ غیر اینه که تو کار نمایندگی های شهرستانا اخلال می کنید و نمی زارید اونا به اونچه حقشونه برسن؟؟؟؟

پدرام

فکر کنم سو تفاهمی شده در اینجا رسما اعلا م میکنم که اینجانب هیچ احتیاجی به تبلیغ ندارم چون آدم ناشناخته ای نیستم کسی بدنبال تبلیغ می رود که می خواهد اسم و رسمی داشته باشد ما که داریم خدا را شکر روزی هم میرسد .اصلا هم دیدار آقای فروتن التهابی برای من نیست بلکه التیامی است برای بدنه صنف.آقای شفیعی من نمیدانم شما چرا به من تمرکز یافته اید خودتان اگر واجد شرایط میدانید رسما در خواست کنید تا آنجا که من میدانم همیشه مدیران ارشاد برای همه وقت گذاشته و میگذارند.بله 10 تا فروشگاه بنکدار وجود دارد که همیشه و در همه جا من سخنگو آنان هستم دوست داشتید تشریف بیارید یکی یکی معرفی کنم خدمت شما که خیالتان از این بابت هم راحت بشود تا بفکر مسائل حاشیه ای نباشید

پدرام

دوست گرامی که فکر کنم از شهرستان هستید حالا نمیدونم کدام شهر البته حتما سوغاتی ما یادت نرود.اما واقعا اینکه بازار در کار شهرستان اخلال میکنند یک صحبت قدیمی است مثل همین صحبت جدید سوپرمارکت .اگر یک روز تشریف آوردید و سری به ما زدید خواهی دید که بازار هر روز چه دوستان شهرستانی و چه فروشگاه داران تهران محبت کرده و با توجه به وجود مراکز پخش اما بازهم خیلی ها تمایل به خرید از بازار را دارند.فکر نکنید بخاطر فقط قیمت است بلکه تنوع کالا- تمرکز جغرافیای بنکداران و سرمایه زیاد بخشی از قابلیت های بازار است .اما این را هم بدانید که ما اگر فقط به سود فکر میکردیم خیلی راحت میتوانیم صنف را عوض کنیم اما تا آخرش می ایستیم و از صنف رسانه پشتبانی میکنیم با همه نا مهربانی آنان

شفیعی

آقاپدرام. ما اهالی شهرستان به بازار احترام می ذاریم. ولی اگه منظورتون از قدمیمی بلاموضوع بودنه اشتباه می کنین. همینجا از بچه های شهرستان بپرسین کسی هست که از عملکرد توپخونه صدمه نخورده باشه؟ البته من از شخص شما چیزی ندیدم. در ضمن نگین به سود فکر نمی کنین. کدوم شغل همچین سود راحت و بی دردسری داره؟ تو کدوم صنف می تونید جاییکه شرکت مرکزی نماینده داره جنس اون شرکتو بفروشین؟ همین گلرنگیها که حالا حسابی تو گل گیر کردن براشون سابقه نداشته کسی از یه منطقه دیگه بیاد تومنطقشون شوینده بفروشه... سوغاتتون محفوظه...