چرا بازی تاخیری؟(1)

در پاسخ به نیاز مخاطبان کودک و نوجوان و  برطرف کردن خلا. محسوس بازار در زمینه انیمیشن های جذاب خارجی، چند سالی است موسسات ویدیو رسانه آستین بالا زده اند و دسترسی این گروه سنی را به نسخ پالایش و گزینش شده کارتون های خارجی فراهم ساخته اند. خوشبینم انیمیشن تهران 1500 فتح بابی برای آشتی بیشتر مخاطبان با نمونه کارهای جذاب ایرانی در شبکه گردد و انیمیشن سینمایی جمشید و خورشید نیز تا پایان سال جاری فرصت یابد بخت خود را در این بازار بیازماید.

نیازی به تکرار نیست که زنجیره تولید فیلم های مستقل برای شبکه که متاسفانه در گونه کمدی یا عامه پسند متوقف مانده است، به سرمایه گذاری قابل توجه برای سریال ایرانی گسترش یافت و در اقدامی بی سابقه، پخش نخستین قسمت های دو مجموعه اخیر، بعد تازه ای به شبکه نمایش خانگی کشور بخشید و احتمال اینکه در آینده نزدیک مجموعه های تازه ای جلوی دوربین بروند، زیاد است.

جمعی از سینماگران مستند کشور در اندیشه ارائه پیشنهاداتی جهت برقراری نسبت و رابطه معناداری بین مستندهای پر مخاطب خارجی و مستندهای ارزشمند ایرانی در شبکه هستند( چیزی شبیه نسبت فیلم سینمایی ایرانی و خارجی) تا قصه پرغصه مهجوریت اینگونه آثار به نقطه پایانی نزدیک شود. این عده معتقدند فرصت ایجاد شده شاید بزنگاه خوبی برای اقتصادی شدن فعالیت ها در سینمای مستند باشد و تامین نقدینگی و سرمایه لازم برای تولید کارهای بهتر را محقق سازد.

غیبت بازی سازان

..اما قرار نیست بازی سازان ایرانی در این هنگامه شورانگیز طرفی بربندند و در نگرش سنتی و کلیشه ای خود که نقش و حمایت مستقیم دولت در آن پررنگ است، تجدید نظر کنند؟ در تحلیل های شرکت های تولید کننده کماکان این ترجیع بند دیده و خوانده می شود که تا زمان وفور کپی بازی های جذاب خارجی به بهای نازل در بازار ایران، رغبتی برای خرید تولیدات آنها وجود نخواهد داشت. غافل از اینکه همین قاعده در مورد فیلم و موسیقی هم جاری است و به انحای مختلف دسترسی به محصولاتی از این دست آن هم به ثمن بخس مهیاست. فرایند طولانی پیوستن کشورمان به سازمان تجارت جهانی و الزام ما به رعایت مفاد کنوانسیون برن، قطعا" به این زودی غائله کپی غیر قانونی گیم و فیلم را خاتمه نخواهد داد. شیب حمایت های دولت که اوج آن در دو نهاد بنیاد ملی بازی های رایانه ای و تبیان متجلی است، بعید است به درجه ای برسد که شکوه و گلایه شرکت های بازی ساز را فیصله دهد. چون به دلیل کثرت تقاضا از سوی تهیه کنندگان بازی و  همسو نبودن سلایق و نگرش بعضی از بازی سازان با تفکر حاکم بر این نهادها، همواره فضای بدبینی بین این سازمانها و تیم هایی که امکان جلب مشارکت آنها را نیافته اند، وجود دارد. یادتان هست؛ در یکی از کامنت های پست پیشین، یک بازدید کننده به خاطر نظر مساعدی که در باره بنیاد ابراز کرده بود، با این طعنه نواخته شده بود که حتما" با بنیاد برای انجام کاری به توافق رسیده است.! به عبارتی محدود بودن منابع سرمایه گذار یا حامی؛ شائبه رانت خواری، تملق گویی، چشم پوشی از استقلال رای، بی عدالتی در توزیع امکانات، متهم شدن کارگزاران دولتی به کم سوادی، غرض ورزی و عوارضی از این نوع را به دنبال دارد.

میدانم شرایط و مقتضیات فیلم و موسیقی و حتی انیمیشن با گیم فرق دارد و پیشینیه و قدمت این هنرها سبب نهادینه شدن روابط و مناسبات مربوط بدانها شده است، اما توقف در دایره و سیکل بسته پاره ای از تحلیل ها که کمترین ثمره آن ناامیدی و بخشیدن عطای بازی به لقای آن است و یا به ترک کشور و مهاجرت به دیگر بلادمنجر می شود، ضرورت نواندیشی و خارج شدن از تنگناهای غیر قابل کتمان را یادآور می سازد.

نیاز مخاطب به قصه های تازه

 در یک نکته نباید شک کرد که استقبال مردم از بسیاری محصولاتی که در بازار نمایش خانگی عرضه می شوند و حاضرند برای آن پول پرداخت کنند، بدان خاطر است که طراحان و تهیه کنندگان محصول از همان ابتدای برنامه ریزی تولید به نیاز، میل و مصلحت مخاطب اندیشیده اند و توزیع مناسب و گسترده اثر را هم شان تولید محسوب کرده اند.آیا بازی سازان ایرانی برای خلق قصه فقط باید به سراغ اساطیر باستانی و شاهان بروند و بر فهرست اسامی رستم و گرشاسب و نادر و لطفعلی خان و ... نام های دیگری بیفزایند.؟ اگر این شخصیت ها عموما" از سوی سازمان های دولتی سفارش دهنده عنوان شده اند و یا بازی سازان با چنین کاراکترهایی بخت بیشتری برای جلب حمایت مراجع دولتی داشته اند، نمی توان با مطالعه و تحقیق دوباره ای در بین جامعه مخاطبان به شناخت تازه ای از علائق آنها دست یازید و این بار دل صد دله را یک دله کرد و به سودای فتح بازاری که از قبل سخت به آن اندیشیده ایم، عمود خیمه حود را بر زمین سازمان های دولتی استوار نسازیم؟ در سرزمینی که دو ماه از سال خیمه عزای حسین(ع) برپا می شود و شور حسینی چون رستخیزی عظیم بی نفخ صور زمین تا عرش اعظم را در می نوردد، شخصیتی در هیبت مختار ثقفی استقبال از یک بازی رایانه ای به همین نام را در خیل شیفتگان سالار شهیدان تضمین نمی کند؟

در حوزه ادبیات داستانی، فیلم و سریال های سه دهه اخیر چه موضوعات و سوژه هایی پاسخ مناسبی را از خواننده و بیننده دریافت کرده اند؟ تجدید چاپ بسیاری از قصه ها و داستانها بی تردید فقط مرهون حمایت های سازمان های دولتی نبوده است. اگر تلویزیون را استثنا کنیم در سینما با همه گونه های متفاوت آن، رمز و راز توفیق بسیاری از آثار را خارج از رانت های دولتی می توان تبیین نمود و ردپای بازگشت سرمایه تهیه کنندگان و سودآوری آن را تا دستان پر سخاوت تماشاگران دنبال کرد. ادامه دارد

این مطلب به عنوان هشتاد و ششمین یادداشت در سالگرد افتتاح این وبگاه انتشار یافت.                           

 بازتاب :بازی سازان منتظر کمک های دولتی نباشند

           واقعیات در بازار نمایش خانگی بسیاری را به سوار شدن بر موجی ترغیب کرده

          واقعیت های شبکه نمایش خانگی

/ 39 نظر / 7 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رفیعی

مدتهاست که گروه ها و افرادی چوب لای چرخ بازیها به نوبه های مختلف می کنند.گاهی به مسئولین محترم بخشهای مرتبط گیر میدهند گاهی بازی ای را زیر زره بین می برند و از آن یک قول چند سر می سازند در رسانه ها و اذهان عمومی بازیهای رایانه ای را تبدیل به جنگ می کنند هدف چیست ؟با دخداست. این موجهای منفی عواقب مخربی را در پی داشته اند و عامل اصلی کند شدن و برهم ریختن این صنعت شده اند که هم روند کاری مسئولین محترم اداره همکاریهای سمعی و بصری را مختل و گاها آنها را زیر سئوال می برند و بنیاد ملی بازیها را زیر تیرهای مستقیم می کشند و از طرفی موسسات را به تنگناهای اقتصادی برده اند و بازار آشفته ای را به همراه داشته اند.

رفیعی

گفتنی است با این فشارهای مضاعف گروههای غیر کارشناس در کارشناسی بازیهای رایانه ای که موجب ایجاد خطوط قرمز بی حساب و کتابی شده اند ،مطمئنا نتیجه مثبتی را به همراه نخواهد داشت و بلکه نتیجه ای عکس به همراه داشته . همه ما در آب و خاک میهن اسلامیمان متولد شده و زیر سایه ولایت افکارمان رشد کرده. و به خوبی با آرمانها و ارزشها و فولکولورها آشناییم .زمانی ما به موفقیتهای پی درپی دست می یابیم که بتوانیم تحدیدها را به فرصتها مبدل کنیم و به نحو احسن از آنها استفاده کنیم.

مالکی

با تشکر و سپاس فراوان همانگونه که مستحضر هستید امروزه بسیاری از نوجوان و جوانان اوقات فراغت خود را با استفاده از کامپیوتر می گذرانند . کامپیوتر علاوه بر جنبه های کاربردی و آموزشی پل ارتباطی با دنیای بیرون از طریق شبکه های اینترنتی می باشد . با وارد شدن به دنیای مجازی و عدم استفاده مطلوب از آن با وجود انواع و اقسام تصاویر و مطالب ضد ارزشی و سیاسی و موزیکهای غیر اخلاقی و غیره ... آثار تخریبی فراوانی بر روی مصرف کننده دارد

مالکی

بهتر است این اوقات فراغت با بازی رایانه ای پر گردد . امروزه نیز بسیاری از خانواده ها برای سالم ماندن این قشر نوجوان و جوان ، تمایل بیشتری جهت سرگرم کردن این گروه از طریق بازیهای رایانه ای دارند چرا که بازیهای کامپیوتری می تواند روزانه بین 2 تا 4 ساعت اوقات فراغت مصرف کنندگان را پر نماید . وجود یکی دو مطلب یا صحنه در بازی آنهم نه شدید به از وارد شدن به دنیای مجازی اینترنتی است .

رفیعی

اینها را برای آن دسته از نا کارشناسان ناپخته ای می گویم که در تمامی رسانه ها بازیها را در قالب تحدید و تخریب به گوش عموم می رسانند و از کاه کوه می سازند.اگر توان علمی دارید بسم الله اگر ندارید پس چرا آزادی عمل و تصمیم گیری را از کارشناسان و مسئولین زحمت کش ارشاد و بنیاد گرفته و زحماتشان را زیر سوال برده و جار میزنید.بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان بسیجی که تمام ذهنیتم ساخت ایران اسلامی پر قدرت می باشد که با توکل بر خداوند و امام عصر خود و ولایت فقیه که زیر سایه ولایت امام قائب می باشد می کویم که اکنون ما توانسته ایم بسیاری از این تحدیدها را به فرصتهای قابل استفاده ای مبدل نمایم و بدلی بر دشمنان اسلام بزنیم.مانند ویرایش کردن بازیها مثال بارز:CALL OF DUTY 4-6 و....- بومی سازی بازیها:نبرد مرزی - سبیخون - عملیات انهدام - غزه و... - ساخت بازیهای ملی و ایرانی(شمشیر نادر - گرشاسپ - لطفعلی خان و...- ساخت بازیهای اسلامی و ارزشی: چریک - جنگ 33 روزه عملیات خیبر - نبر فاو - ولفجر 8 و....) زمانی کسی ادعایی می کند که برای آن راه حلی داشته باشد.اینکه بیاییم و یک بازی را زیر میکروسکوپ ببریم و خلاصه یک تحریفی برایش پیدا کنیم

رفیعی

جناب آقای فروتن از اینکه فضایی با ارزش را در اختیار ما گذارده اید تا ما درد و دلها و نظرات خود را به سمع و نظر همگان برسانیم از سوی انجمن کمال تشکر را دارم . همانطور که در قانون اساسی ما امر خصوصی سازی دیده شده و رهبر فرزانه و ریاست جمهوری محترم هم بر آن تاکید موکد نموده اند بهترین راه حل مشکلات این هنر صنعت نو پا خواهد بود و البته با نظارت مستقیم شما بر روند رشد و سیاستهای کلی آن .

رفیعی

در ادامه خلاصه یک تحریفی برایش پیدا کنیم و آن را به مصابه تحدید جار بزنیم این که نشد راه حل همه می توانند این کار را انجام دهند.جایگاه ما به عنوان کارشناس کجاست پس ما چه می توانیم بکنیم تا آینده ای روشن را پیش رو داشته باشیم؟

فرشاد عظیمی

ای کاش برادرانی که در اینجا در خصوص ممیزی بازیها مورد انتقاد واقع شدند می آمدند و از عملکرد خود دفاع می کردند. جمع بندی حاصله از بحثها تا این لحظه بی شک نمایانگر این مطلب است که ادامه وضع موجود کنترل بازار را غیر ممکن می سازد و عملا دیگر شرکتهای مجاز بازیگر عرصه بازی نخواهند بود. در واقع نقض غرض این برادران خواهد شد و انواع و اقسام بازیهای ناسالم به سبب خلا بازی مناسب و سالم در دسترس مردم قرار خواهند گرفت.

بابک کرباسی

سلام ... آقای فروتن ، امیدوارم با پیگیری های شما در پست های بعدی ، خبرهای خوشی را درباره نظرات آقای مالکی ، رفیعی ، بازی ساز و... بخوانیم ... میشه اگه شما به ما جونترها اعتماد کنید ...

غفوری

با سلام . خیلی ممنون از توجه شما جناب فروتن . وضعیت توضیع کنندگان مجاز در حال حاضر بسیار بد است و با وضعیتی که این چنین بازیهای خارجی در حال مجوز گرفتن هستند آینده خوبی در پیش رو نیست . واقعاَ این سخت گیریها چه دردی را دوا می کند . هیچ فکر کرده ایم تقویت ما توضیع کنندگان می تواند تولید داخل را چقدر قوی کند ؟ ازپول هولوگرام بازیهای خارجی توضیع کنندگان می توانند تبدیل به ناشرانی شوند که شرکتهای بازی ساز زیر مجموعه آنها شوند . ما دم از خصوصی سازی می زنیم ولی هیچ گاه به بخش خصوصی اعتماد نشده . بازیهایی که با کوچکترین چیزی ممنوع شده اند می توانند چه بودجه ای را از فروش هولوگرام نصیب شرکتها کنند که با این پولها هر ناشر می تواند در سال چند بازی ایرانی را حمایت کند . فکر کنم بازی سازها خیلی راقبتر باشند با شرکتهای خصوصی کار کنند تا نهادهای دولتی . در حال حاضر روند دادن مجوز کتبی این بازیها (بازیهایی که پس از رد شدن از چندین فیلتر مجوز گرفته اند که اکثراَ بازیهای قدیمی هستند) هفته ها طول می کشد تا صادر شوند و هفته ها طول می کشد تا امضا شوند . واقعاَ شرکتهای توضیع کننده چطور می توانند قوی شوند ؟ تقریباَ 80%