به روایت اعداد


 با گذشت نه ماه از سال، مبلغ کل خرید رایت فیلم های سینمایی ایرانی توسط موسسات ویدیو رسانه از مرز دوازده میلیارد تومان گذشت. مبلغ یاد شده به استناد ارقام مندرج در قراردادهای منعقده بین تهیه کنندگان فیلم ها و مدیران موسسات ویدیو رسانه استخراج شده است. معمولا" مبالغ مورد توافق طی چند قسط به تهیه کننده پرداخت می شود و آخرین قسط پس از اخذ پروانه نمایش قابل پرداخت می باشد. در ماه های گذشته بعضی از موسسات به دلیل کمبود نقدینگی با جلب نظر و موافقت تهیه کنندگان، تاریخ بعضی از چک های صادره را تغییرداده اند تا فرصت کافی برای تامین وجه آنها بیابند. نکته حائز اهمیت آن است که سال گذشته کل مبلغ خرید رایت دوازده میلیارد و ششصد میلیون تومان بود که با احتساب ماه های باقیمانده از سال جاری رشد بیست تا سی درصد برای خرید رایت نسبت به پارسال پیش بینی می شود. همچنین در این محاسبه موسسه هنرهای تصویری سوره که عموما" ناشر تولیدات حوزه هنری است، منظور نگردیده است. موسسه رسانه های تصویری نیز در راستای سیاست های جدید معاونت سینمایی خرید فیلم ایرانی را تا حد زیادی به موسسات خصوصی وانهاده است. این موسسه در سال گذشته بیش از یک و نیم میلیارد تومان فیلم ایرانی خریداری کرد در حالی که امسال این مبلغ از یکصد میلیون تومان فراتر نرفته است.

اگر سوال شود در سالجاری بیشترین مبلغ برای خرید رایت کدام فیلم ایرانی پرداخت شده است؟ باید گفت فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا(به تهیه کنندگی سعید حاجی میری) تا این تاریخ با ارزش ششصد میلیون تومان در صدر فهرست فیلم های شبکه نمایش خانگی قرار دارد. باید یادآور شد نسبت مستقیمی بین فروش خوب فیلم ها در حین اکران و ارزش رایت آنها وجود دارد. فیلم پسر آدم... در زمره کمدی های خوب و استاندارد سینمای ایران در سالجاری بود. در رتبه های بعدی باید از فیلم تسویه حساب با ارزش پانصد میلیون تومان و فیلم از ما بهترون به بهای چهارصد و پنجاه میلیون تومان نام برد.


 در بین موسسات فعال ویدیو رسانه در نه ماه گذشته موسسه ویدیو رسانه هنر نمای پارسیان با سرمایه گذاری چهار میلیارد و دویست میلیون تومانی بیش از سایر موسسات در زمینه خرید فیلم ایرانی پیشگام بوده است. این موسسه با ایجاد پخش مویرگی و جذب بیش از دهها نیرو، غیر از محصولاتی که خود خریداری می کند، محصولات صوتی و تصویری سایر شرکت های طرف قرارداد را نیز هر هفته توزیع می کند. پس از موسسه هنرنمای پارسیان، موسسه تصویر دنیای هنر با دو میلیارد و ششصد میلیون تومان و موسسه قرن بیست و یک با سرمایه گذاری یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان در کار خرید فیلم سینمایی ایرانی گوی سبقت را از سایر موسسات ربوده اند. موسسه هنرنمای پارسیان تعدادی از عناوین ایرانی منتشره را در قالب دی وی دی نیز به بازار عرضه کرده است و استقبال محاطبان را باعث شده است.

موسسه ای که بیشترین بها را برای تامین فیلم سینمایی ایرانی پرداخته است، بطور طبیعی در سبد عناوین ایرانی خود، از حیث تعداد رتبه نخست را دارا می باشد. موسسه هنرنمای پارسیان به مدیریت آقای علی اسد زاده در ابتدای سالجاری در اقدامی بی سابقه حقوف چهارده فیلم ایرانی را از تهیه کنندگان آنها یکجا خریداری کرد. در پی رکود بازار در بهار سالجاری زمزمه هایی برای لغو قراردادهای خرید این موسسه به گوش رسید، اما با تدبیر صورت گرفته و پاره ای از توافقات به عمل آمده با تهیه کنندگان، موسسه مزبور توانست بر سختی ها غلبه یابد و از استرداد فیلم هایی که خریداری کرده بود، خودداری ورزد. در همین رابطه موسسات قرن بیست و یک و تصویر دنیای هنر رتبه های بعدی فهرست را به خود اختصاص داده اند.

  _ موسسه ویدیو رسانه مه آب کمترین مبلغ را برای خرید رایت فیلم سینمایی ایرانی برای فیلم های آتش سبز و آن مرد آمد، هر یک به مبلغ پنجاه میلیون تومان پرداخته است. این موسسه که در هفته های گذشته به فعالیت در شبکه مشغول شده است، این شانس را داشته است که برای تامین دو عنوان از سه فیلمی را که می بایست خریداری می کرد، به بهای نازلی تهیه کند. در ادامه این مطالعه، فیلم های پنجمین سوار سرنوشت، ریسمان باز هر یک به مبلغ هشتاد میلیون تومان و آدم یکصد میلیون تومان در جایگاه های بعدی قرار می گیرند. 

  _ با گسترش بازار شبکه ویدیویی و عرضه فیلم در واحدهایی غیر از ویدیو کلوب ها، تعداد فیلم های داستانی ویدیویی امسال به هفتاد عنوان فیلم نزدیک شد . پیش بینی می شود این تعداد تا پایان سال به یکصد عنوان بالغ گردد. بر خلاف تصور برخی از افراد، اکثر این فیلم ها توسط موسسات و شرکت های تولید فیلم های ویدیویی تولید می شوند و موسسات ویدیو رسانه در تولید و یا خرید امتیاز آنها نقش پر رنگی را ایفا نمی کنند. به عنوان مثال موسسه افق رسانه پاسارگاد به تنهایی دوازده عنوان از این فیلم ها را راسا" وارد شبکه کرده است. همچنین به موجب این گزارش 30 عنوان از مجموع تولیدات ویدیویی مضمون کمدی و عامه پسند دارند که در مقایسه با تنوع و تعدد محصولات شبکه هنوز رقم و درصد نگران کننده ای را به خود اختصاص نداده اند. اما تدابیر لازم برای مدیریت و کنترل اینگونه آثار بطور جدی در دستور کار قرار گرفته است و احتمال محرومیت موسسات و تهیه کنندگانی که دو بار متوالی درجه کیفی جیم را برای محصولشان دریافت کنند، زیاد است. این محرومیت حداقل دو سال در نظر گرفته شده است.

_ اگر تیراژ استثنایی سریال قهوه تلخ را بویژه در هفته های نخست استثنا کنیم، در بین آثار سینمایی ایرانی فیلم سینمایی دو خواهر با تیراژ یک میلیون و یکصد هزار نسخه در حال حاضر در جایگاه اول بیشترین نسخه منتشره قرار گرفته است. این فیلم توسط موسسه تصویر دنیای هنر که یکی از قویترین شبکه های پخش مویرگی را در استان های تهران و البرز دارد، تکثیر و توزیع شد.

پوپک و مش ماشااله، دختر میلیونر و از ما بهترون به ترتیب با  800000،700000و 650000 نسخه در مراتب بعدی قرار دارند. قابل ذکر است که در مجموع نسبت به سال گذشته تیراژ محصول کاهش یافته است. ناظران اقتصادی محدودیت قدرت خرید مردم و گرایش مشتریان به سوی سریال های ایرانی شبکه( قلب یخی، قهوه تلخ) در سالجاری و افزایش ضریب نفوذ تلویزیون های ماهواره ای را در کاهش تیراژ دخیل می دانند. اما در بین تولیدات ویدیویی که باید بطور طبیعی بیشترین تیراژ به کمدی های حاشیه ساز تعلق داشته باشد، رتبه نخست به فیلم  لیمو ترش با 600000 و آخرین مجرد با 500000 نسخه اختصاص دارد.

 

/ 15 نظر / 7 بازدید
نمایش نظرات قبلی
تقدسی

سلام ، اعلام این اعداد و ارقام کار بسیار جالبی بود .

سعید رجبی فروتن

آقای تقدسی ممنون. امیدوارم این اطلاعات به شناخت بیشتر از واقعیات حاکم بر شبکه کمک کند.

رضا

جناب فروتن عزیز فیلم 3 عنوان فیلمی که هر موسسه در سال باید خریداری کند حتما باید مربوط به چند سال اخیر باشد یا می تواند از فیلمهای سینمایی تولید شده در سال های دور (پس از انقلاب) باشد؟ علت این پرسش اینست که با توجه به گذشت چندین و چند سال از آغاز فعالیت شبکه ویدئویی همچنان بسیاری از فیلم های سینمایی که اکثرا آثار بسیار ارزشمندی هم هستند، وارد شبکه ویدئویی نشده اند. تابحال هیچگونه پاسخی برای این پرسش خود نیافته ام، واقعا تکلیف علاقه مندانی که چشم انتظار دیدن این فیلم ها هستند چیست؟ در آخر بنده آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده تا در صورت امکان و تمایل موسسات در اختیار ایشان قرار دهید. در ضمن به پرسش شماره 3 قبلی بنده پاسخی ندادید،سپاسگذار می شوم تا مسئله فوق را بررسی بفرمائید

رضا

rezaboroun@yahoo.com

سعید رجبی فروتن

رضای عزیز اگر بخواهم تمام جزئیات ضوابط تامین فیلم ایرانی و خارجی را در این فضا بگویم، شاید چندان بجا نباشد . برای اهالی و فعالان ویدیو رسانه همه چیز شفاف است. در کل هر قدر موسسات سراغ عناوین قدیمی تر بروند بر اساس یک فرمول به دلیل ارزان تر بودن مبلغ رایت، باید عناوین بیشتری خرید کنند.فرصت بدهید تا مورد سه را پیگیری کنم.

سعید رجبی فروتن

در جواب به محمد در این سال ها از 2 تا 20 هزار دلار برای خرید رایت موسسات متحمل هزینه شده اند.

سعید رجبی فروتن

پاسخ به محمد خرید و فروش امتیاز پروانه تاسیس موسسات ویدیو رسانه غیر قانونی است. مگر آنکه موسسات از مشارکت سرمایه گذاران با توافق طرفینی سود ببرند. واریز مبلغ نیم میلیارد تومان از سوی متقاضیان تاسیس، صحت ندارد. شاید مقررات را به دقت نخوانده باشی.

بازی ساز

سلام آقای فروتن ، واقعا - هردم از این بام بری می رسد! - ها ! بچه های بازی ساز متحدا اعلام کردند که مسئولیت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای رو کم کنید ! توی جلسه با آقای شمقدری هم قرار شد تا اساس نامه بنیاد دوباره بررسی شود تا بال و پر بنیاد باز بشه و درگیر مسائل نظارتی نشه تا بتونه خوب تولید کنه ! حالا بعد از این همه مدت ، تازه شما فرمودید : آن قسمت از وظایف حاکمیتی و نظارتی خود را که قانون اجازه دهد به بنیاد تفویض می نمایید !! http://news.hamkarihavgs.ir/tabid/66/ArticleId/83/-83.aspx آخه با کدام دلیل و ادله ؟ به قول فرموده خودتون اگر قانون اجازه دهد ! آخه یک بنیاد غیر انتفاعی و غیر دولتی رو چه به وظایف حاکمیتی !؟ خواهش می کنم موضوع بنیاد رو با کارشناسان و بازی سازان بررسی کنید .

سعید رجبی فروتن

دوست بازی ساز قانون اجازه تفویض وظایف دستگاهی دولتی را به نهادی غیر دولتی نمی دهد.!

بازی ساز 2

واقعا اگر بنیاد فقط توانش را در بهبود اوضاع بازی سازی بگذارد عالیست. مسئولین بالا تر باید از اینکه بنیاد در زمینه های متفرقه دیگر وارد شود حتما باید جلوگیری کنند .