نه! حق بازی این نیست

علاقه مفرط جوانان طراح و برنامه نویس ایرانی برای تولید نمونه بازی های ایرانی و اشتیاق سازمان های دولتی و غیر دولتی برای مقابله با تولیدات مسموم و جهت دار خارجی از طریق ساخت بازی هایی با رویکردهای سیاسی و فرهنگی، در مجموع وضعیت و موقعیت خاصی را پدید آورده است. آغاز به کار بنیاد ملی بازی های رایانه ای تحت نظارت و حمایت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی حکم شیرازه ای را داشت تا فعالیت های پراکنده را نظم و نسقی بخشد و با سیاست گذاری و مدیریت هوشمندانه خویش انتظارات مدیران ارشد نظام را برآورده سازد و سرمایه و استعدادهای جوان و خلاق را به نحو مطلوبی در مسیر ساخت بازی های ایرانی هدایت کند.

نگاهی به کارنامه بنیاد در چهار سال گذشته خوشبختانه بارقه هایی از امید را در دلها روشن می سازد و تنوع نخستین بازی های تولید شده در نمایشگاه چهارم رسانه های دیجیتال نیز سند روشنی برای اثبات این ادعاست. ضمن احترام به مساعی برگزارکنندگان نمایشگاه که همچون سالهای گذشته بیشترین بازدید کننده را در بخش گیم پذیرا هستند، به نظر می رسد نمایشگاهی با چنین ابعادی نمی تواند جای خالی نمایشگاه یا جشنواره ای اختصاصی را برای بازی های رایانه ای پر کند. همانطور که هنرهای دیجیتال نیز ظرفیت آن را دارد که در سال های آینده موضوع نمایشگاه مستقلی قرار گیرد. در حال حاضر فعالان بازی کشور به ندرت در زیر یک سقف گرد هم می آیند و امکان تبادل تجربیات شان با یکدیگر را می یابند. جلسات نقد و بررسی بازی های ایرانی بزنگاهی برای تقابل دیدگاه های کارشناسی بود که آن هم به دلایلی نامعلوم مدتهاست به محاق تعطیلی فرو رفته است. از دیدار و گفتگوی این جماعت پرشور با مقامات مسئول کمتر خبری به گوش می رسد. نشریات تخصصی گیم نیز عمدتا" برای هم رنگ شدن با مخاطبان علاقمند، بیشتر حجم مطالب شان را به بازی های خارجی اختصاص می دهند که گاه به خاطر افراط و بی دقتی در گزینش بازی های مخرب و مغایر با شئونات جامعه مشمول تذکر و اخطار مراجع نظارتی می شوند. به همین خاطر طراحی و برگزاری چشنواره یا نمایشگاهی ویژه بازی های رایانه ای تا حد زیادی می تواند سکوت و سکونی را که بر محیط کنونی بازی حاکم شده است بشکند و روحیه مضاعفی را به شرکت ها و موسسات بازی ساز و ناشر ببخشد. همانطور که گفته شد تراکم و ترافیک برنامه های نمایشگاه چهارم و تعدد رشته ها و موضوعات آن مانع از تمرکز بر روی موضوعی خاص می شود و به سختی می توان حق مطلب را در موضوع مورد نظر آنگونه که باید و شاید ادا کرد. البته از نمایشگاهی عمومی انتظاری جز این نمی توان داشت و هم این مقدار همت و سرمایه گذاری برای آشنا ساختن عموم مردم با فرهنگ و علوم دیجیتال را باید قدر نهاد. اما حکایت بازی سازان در کامنت های که به لطف در پای یادداشت های این کمترین می گذارند، حکایت دیگریست. بسیاری از سینماگران و سایر هنرمندان در طول هفته و ماه در انجمن ها و تشکل های صنفی با یکدیگر روبرو می شوند و با تجکیم ارتباطات اجتماعی، به تجدید روحیه و قوای ذهنی خویش دست می یازند. اما در اینسو با گذشت چندین سال از فعالیت حرفه ای بازی سازان ایرانی متاسفانه زمینه همگرایی و ارتباط صمیمانه آنها حول اهداف مشخص صنفی، علمی و نظایرهم فراهم نشده است. از این روی به نظر می رسد اهتمام به اجرای برنامه هایی در خور دست اندرکاران صنعت بازی کشور به مرور می تواند منزلت و تشخص بهتری بدانها بخشد و خون تازه ای را به کالبد آنها تزریق کند.

بازتاب: نگاهی به چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال

/ 33 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
موسسه ای که انصراف داد

10- تعرفه مصوب اقدام خواهد شد. 11- غرفه داران در ارتباط با كليه امور تبليغات , انتشارات و اطلاع رساني (اعم از امور رسانه هاي داخلي و خارجي) و تشريفات و برنامه هاي افتتاحيه و اختتاميه و استفاده از سالنهاي همايش و امثال آنها , جهت هماهنگي و كسب مجوز، درخواست خود را به کمیته ثبت نام نمایشگاه ارائه نمایند. 12- غرفه‌داران در نمايشگاه ملزم و موظفند كالاهاي نمايشي خود را قبل از ورود به نمايشگاه تا سه روز پس از پایان کار نمايشگاه، توسط يكي از شركتهاي بيمه , بيمه كامل نمايند تا در صورت بروز خسارت احتمالي , جبران گردد و تصوير بيمه نامه را جهت ثبت و نگهداري در پرونده در زمان تحویل غرفه به کمیته ثبت نام نمايشگاه ارائه نمايند . بديهي است در غير اين صورت از ورود کالای متقاضی به نمایشگاه جلوگیری خواهد شد. 13- غرفه داران همچنين مسئول اتفاقات و تصادفاتي هستند كه براي كارگران غرفه و عوامل خود اتفاق می‌افتد. و ستاد برگزاری نمایشگاه هیچگونه مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. 14- ستاد برگزاری نمایشگاه مجاز است غرفه هایی كه مقررات را از لحاظ اخلاقی، انضباطی، اجرایی، و ارائه محصولات مجاز مطابق فرم لیست محصولات، رعايت نمي

موسسه ای که انصراف داد

16- ر را از حضور دتبصره : در صورتيكه بعلت اختلاف از خروج اجناس شركت كنندگان جلوگيري شود اجناس مورد مناقشه مشمول هزينه انبارداري خواهد شد. 17- ر نمایشگاه محروم ساآثار و محصولاتي در نمايشگاه قابل عرضه خواهد بود كه قبلا پروانه انتشار (یا گواهی ثبت برای محصولات تولید داخل) از مرکز توسعه غرفه داران بخش های فروشگاهی مکلفند حداقل 20درصد در مبالغ فروش محصولات خود به بازدیدکنندگان نمایشگاه تخفیف دهند. 18- هر شركت كننده تنها مجاز به ارائه محصولات خود مي باشد. ارائه آثار فرد ديگري كه خود در نمايشگاه حضور دارد خلاف مقررات است. 19- فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ نموده باشند. زد. متقاضیانی که دارای یکی از شرایط ذیل می باشند از اولویت ثبت نام و جانمایی برخوردار خواهند بود: 1. برگزیدگان در دوره های قبلی جشنواره رسانه های دیجیتال 2. مؤسبه منظور عرضه بازی‌های رایانه‌ای خارجی در نمایشگاه می توانید درخواست خود را در قالب جدول ذیل بعلاوه اطلاعات کامل ناشر، به نشانی رایانامه register@dmf.ir ارسال نمایید: ردیف نام ناشر نام فارسی بازی نام لاتین بازی رده بندی ESRA رده بندی ESRB

بازی ساز مستقل

از قراین بر می آید با آمدن مدیریت جدید در اداره کل شاهد تغییرات بنیادی در بحث بازی ها هستیم بی تعارف بگویم کارهای اساسی صورت گرفته است پروانه ساخت بازی ، پروانه مالکیت و اولویت برای ساخت بازی ایرانی ، البته قبول دارم در مورد بازی های خارجی سختگیری ها زیاد شده است شاید نظر آقای کرباسی در این خصوص درست باشد عکس العمل های که در وب سایت ها و مراکز دیگر می بینیم بی تاثیر نخواهد بود

سعید رجبی فروتن

موسسه منصرف به نظر آنچه که بدان اشاره کرده اید، تقریبا" در نمایشگاه های مشابه هم مطرح می شود. مگر آنکه مقایسه ای با سالهای گذشته در همین زمینه ارائه دهید.

بابک کرباسی

سلام فکر کنم بعضی از دوستان ، اینجا رو با محل میتینگ و گفتگوهای حاشیه ای اشتباه گرفته اند ! به قول اون بزرگوار که فرمودند باید به مسائل اصلی برسیم نه به مسائل حاشیه ای و یا .... ! موسسه توضیع بازیهای رایانه ای ، مطمئنم که خود آقای بهفر هم از این طرفداری بی پروا و مقایسه مدیریت جدید با ایشان و ایجاد تنش استقبال نمی کنند ! ایکاش کمی با تحقیق کلمات را به کار ببریم . آقای فروتن ، مجددا پیشنهاد می دهم جلسات رده بندی بازی ها علنی و با حضور خود دوستان برگزار شود تا رفع شبهه شود ...

سعید رجبی فروتن

جناب کرباسی هیچ مانعی برای حضور افراد داوطلب شرکت در جلسات رده بندی وجود ندارد فقط به دلیل محدودیت جا نیاز به هماهنگی قبلی می باشد

بابک کرباسی

خوب ، پس دوستان معترض و یا صاحب نظر و ایده درباره رده بندی بازی های خاص ، اگر می توانید از بازی هایتان دفاع کنید ، بسم الله ، این موقعیت رو از دست ندهید و با هماهنگی های لازم با دفتر اداره بازی های ویدیویی (آقای نهاوندی و همکاران محترمشان) وقت بگیرید و در جلسات حاضر شوید ... مطمئنم کم کم مشکلات و سوتفاهمات به روش دوستانه و مسالمت آمیز حل میشه . ممنون جناب فروتن

موسسه توضیع بازیهای رایانه ای

بحث اصلی تاخیر روند اداری است . در حال حاضر بالای 400 تا 500 نامه مجوز که تایید شورا هم دارد در اداره بازیها نگه داشته شده و هر روز به بهانه های مختلف به شرکتها داده نمی شود . مثلاً بدلیل نداشتن تحلیل بازی : در صورتی که این بازیها تایید شورا دارد و رده بندی اسرا هم دارد چه دلیلی دارد که شرکتها هم تحلیل درباره این بازیها داشته باشند (یعنی چندباره کاری ) جناب فروتن شرکتها برای اداره امور خود باید به صورت هفتگی عناوین جدید وارد بازار کنند تا هم مشتریان به سراغ بازار غیر مجاز نروند و هم بتوانند خرجهای شرکت را تامین بکنند . ولی می بینیم که مدت 1 ماه است که هیچ مجوزی به شرکتها داده نشده .

بابک کرباسی

یک پیشنهاد : بحث تحلیل بازی ها باید به کارگروهی دیگر و قبل از عرضه بازی واگذار شود . جناب فروتن ، این موضوع باید از طریق هزینه کردن متقاضیان و انجام امور توسط بخشی خصوصی انجام پذیرد . اینگونه هم برگه های تحلیل بازی ها با ظرافت و دقت پر می شود ، هم توضیع کنندگان دردسر کمتری را متحمل می شوند ، هم تولیدکنندگان داخلی بابت هولوگرام ها تامین بودجه می شوند و هم ....

موسسه توضیع بازیهای رایانه ای

جناب فروتن اداره بازیها به هیچ وجه مجوزها را صادر نمی کند و جوابگو هم نیست واقعاً تکلیف شرکتها چیست ؟ خواهشاً راه حلی بیان کنید تا شرکتها از بلاتکلیفی خارج شوند .