اعترافات

مهندس ضرغامی به صراحت از ناآشنا بودن اغلب مدیران کنونی با این پدیده صحبت کرد و باز شدن گره از این کار فرو بسته را در گروی حضور جوانان کاربلد و مستعد دانست .

او ضمن آنکه به ارتباط وثیق این هنر با علوم رایانه ای اشاره کرد و از تمایز جلوه های ویژه میدانی با تمهیدات بصری سخنی نگفت ، بر این نکته صحه گذاشت که جهش اساسی در این امر به سرمایه گذاری کلان نیازمند است . نگاهی به وضع موجود سینما و تلویزیون کشورمان به خوبی موید ادعای فوق است و دل خوش کردن به پاره ای از تمهیدات تصویری در مجموعه های تلویزیونی و یا آثار سینمایی قطعا با آنچه که ایده آل و نیاز مبرم ماست ، فاصله زیادی دارد .البته در دو سال گذشته از رهگذر تولید فیلم سینمایی حضرت سلیمان پیامبر و استفاده از متخصصان چینی تراز جلوه های بصری در مدیوم سینمای ایران کمی بهبود یافت اما به مصداق با یک گل بهار نمی شود ، باید در صدد نهادینه ساختن این کار در جمیع جهات برآمد . یادمان باشد مستعد بودن نسل نوخاسته کنونی در امور پیچیده رایانه ای و نرم افزاری ، شرط کافی برای بهره مندی ما از جلوه های بصری نیست . آشنایی با رموز سینما و فرایند تولید فیلم در جنبه های هنری و فنی ، پیش شرط ورود متخصصان در این زمینه است . به تعبیر دکتر معتمدی جلوه های بصری آمیزه ای از هنر و علم است .علم به چگونگی دریافت انسان از وقایع اطراف و هنر شبیه سازی آن با بکارگیری فن آوری های روز . (مقاله ویژوال افکت در سینمای ایران -کتاب سینمای نوین به اهتمام نگارنده -انتشارات فارابی -بهار88)

در این مسیر پیشگامی دانشکده صدا و سیما برای ارائه رشته جلوه های بصری در مجموعه رشته های تحصیلی موجود ، گام مثبتی بری جذب و تربیت دانشجویان علاقه مند به شمار می رود . فراخوان عام رییس سازمان و دعوت وی از جوانان برای تشکیل شرکت های تخصصی اگر با رایزنی ایشان یا مقام ذیربط با معدود متخصصان کنونی کشورمان همراه باشد ، به صواب نزدیکتر است و مانع از هرز رفتن انرژی و منابع در این زمینه خواهد بود .

در همین رابطه یکی از کمبود های محسوس سینما و تلویزیون کشورمان ، استودیوهای بزرگ برای اجرای صحنه هایی است که که تلفیق آن صحنه ها با تروکاژهای تصویری و رایانه ای به خلق صحنه های مورد نظر خواهد انجامید ( CGI ) . به عبارت دیگر تدارک یکسری کامپیوترهای پیشرفته و تجهیزات جانبی برای ذخیره یا انتقال اطلاعات و پردازش آنها توسط جوانان علاقه مند ، الزاما رافع نیاز در این زمینه نیست . مجموعه ای از امکانات و منابع مادی و انسانی و در صدر آنها ورود دانش و تجارب این مهارت به کشور می بایست در این راه به کار گرفته شود .

اگر تا چند سال پیش بهره مندی از اسکنر 4k ، فیلم رکوردر پیشرفته و سیستم های اصلاح رنگ در ایران به آرزویی دست نایافتنی می ماند ، اینک چند صباحی است این آرزو جامه عمل به خود پوشیده و تکنسین های ایرانی در حال تجربه اندوزی با این تازه های فن آوری هستند . اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد سرمایه گذاری برای آموزش نیرو و از آن مهمتر اختصاص ارقام هزینه ای مشخص برای طراحی و خلق جلو ه های بصری در پروژه های سینمایی و تلویزیونی به مرور شکاف تکنیکی سینمای ایران با سایر کشورهای توسعه یافته را کم خواهد کرد .

به هرحال به دلیل یکسان بودن بستر لازم برای ارتقای فن آوری جلوه های بصری در سینما و تلویزیون ، پیشگامی مدیران ارشد هر کدام از این دو رسانه  یا سرمایه گذاری مشترکشان ، می تواند موجبات کیفی تر شدن و وسعت امکانات بیانی هر دو رسانه را به همراه داشته باشد .

/ 3 نظر / 7 بازدید
شهرام حیدریان

با سلام ضمن تشکر از حضرتعالی بخاطر توجه به این نقیصه توجه خوانندگان را به چند نکته جلب می کنم: 1- حضور تکنولوژی و هنرمند به اثبات رسیده است (بعنوان کسی که در این زمینه فعالیت می کنم از کم و کیف کار آگاهم) 2- برنامه های تلویزیونی با حضور کارشناسان خود گواهی است بر نقد تولیدات (در مورد نحوه نقد از طرف مجری دو قدم مانده به صبح عرض دارم که به آن در مقاله ای دیگر اشاره می کنم) 3- خبر کمبود آثار مزین شده به جلوه های ویژه به گوش ریاست سازمان صدا و سیما رسیده (حال پیام ریاست به گوش مدیران کی برسد معلوم کننده میزان حساسیت ریاست است، اگر بلافاصله شاهد واکنشی در شبکه ها بودیم که زهی سعادت اما اگر نبودیم معلوم می شود که اولویت ها تعریف شده اند) 4- بزرگترین ضعف در مقوله جلوه های ویژه مربوط به عدم آگاهی تولید کننده و تهیه کننده محترم است که با داشتن مشاور به میزان قابل ملاحظه ای می تواند راندمان کار را بالا ببرد (وجود مشاور با دانش، بسیار گرانقدر است زیرا همین دشمن دانا بهتر از بسیار رفیقان است که به دلیل مقاومت در برابر تغییرات دست به هزار حیل و طریق می زند) 5- مدیران ارشد سینمایی از ارشاد گرفته تا سینماداران همه ب

شهرام حیدریان

5- مدیران ارشد سینمایی از ارشاد گرفته تا سینماداران همه باید بدانند که این زنجیره فقط در سایه در کنار هم بودن می تواند رشد کند و گرنه در این ارکستر هر کس بخواهد ساز خود را بزند نتیجه معلوم است 6- نیاز به وجود بنیادی متمرکز زیر نظر معاونت سینمایی می تواند تکلیف انیمیشن و جلوه های ویژه را بمانند بنیاد ملی بازیها روشن کند 7- ای کاش در جشنواره تولید صدا و سیما صحبتی از انیمیشن هم به میان می آمد تا ما هم دلخوش می شدیم اما افسوس که تلویزیون انیمیشن را فراموش کرد 8- عذر خواهی بخاطر پرگویی

آنچه موجب می شود سینماو تلویزیون ما اهمیت فرهنگی و هنری برای مردم کشورمان و سپس جهانیان پیدا کند و به مرزهای ایده آلی از فرهنگ و هنر بدل شود زمینه سازی برای توسعه زبان از طریق رشد شاخصه های فکری و خلاقانه فیلمسازان و دست اندرکاران تولیدات فرهنگی خصوصا داستان نویسی فیلمنامه نویسی توسعه ادبیات ، شعر و...است. دست یابی به تکنولوزیهای جدید برای روزآمد نمودن زبان مهم است اما در صورتی که ما به توسعه بنیه های فکری و فرهنگی پرداخته باشیم و یا حداقل به صورت موازی رشد داده باشیم . چه بسیار فیلم های بزرگ و پدیده های سینمایی و تلویزیونی که بدون بکارگیری پدیده های نوظهور نیز پرچمدار جریانات فرهنگی در جهان شده اند توجه مدیران به کلیه سطوح و زوایای تولیدات فرهنگی و اولویت بندی آنها در برنامه ریزیها راهگشای توسعه خواهد بود. چون که صد آید نود هم پیش ماست.