مستندی برای صنعت بازی ایران

بنیاد در اولین گام چهار پرسشنامه را برای دست اندرکاران و بازیگران عرصه سیاست گذاری، تولید و توزیع و نظارت بر بازی های رایانه ای و نیز جمعی از نخبگان، اساتید و همه کسانی که مستقیم یا غیر مستقیم با این پدیده مواجه و درگیر هستند، ارسال کرده است و از آنان صمیمانه خواستار مشارکت در فرآیند تدوین سند چشم انداز صنعت بازی در افق 1404 شده است. عناوین این چهار پرسشنامه عبارت است از:
نقش بازیگران صنعت بازی های کشورارزیابی نقاط قوت و ضعف محیط داخلی صنعت بازی های رایانه ای کشورارزیابی عوامل تاثیر گذار بر ارکان جهت ساز صنعت بازی های کشور – ارزیابی فرصت ها و تهدیدهای محیط خارجی صنعت بازی کشور
مروری اجمالی بر پرسشنامه های چهارگانه، گویای تجربه های ملموس بنیاد در پنج سال گذشته بوده و در طراحی سوالات به گونه ای عمل شده است تا قرب و بعد دیدگاه های مخاطبان پرسشنامه با نظرگاه های نویسندگان سند به درستی مشخص گردد. اگر چه طراحی سوالات و تکنیک بکارگرفته شده برای انتقال پاره ای از نکات نارسا به نظر می رسد و مخاطب می ماند که چگونه ستون های چپ و راست برگه های پرسشنامه را دچار تناقض نسازد، اما در مجموع نیت طراحان قابل تقدیر است و به نظر کمترین عنصر و مولفه تاثیر گذاری در تبیین مسائل مورد غفلت قرار گرفته است. از نکات حاشیه ای این اقدام باید از حذف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت های مرتبط با گیم در پرسشنامه نقش بازیگران یاد کرد و همچنین در جایی که از ورود کشورهای کره جنوبی و آلمان به تولید بازی با زبان فارسی به عنوان تهدید یاد می کند، معلوم نیست که این کار چقدر جدیست و کیفیت آثار تولید شده یا در دست تولید جگونه است؟ آیا داستان ها و کاراکترها برگرفته از فرهنگ ایرانی است یا آنکه فقط در منوی بازی گیمر امکان انتخاب زبان فارسی را دارد؟ همچنین اگر ناشران یا مجامعی در داخل آگاهانه سفارش بازی هایی را منطبق با فرهنگ ایرانی – اسلامی به کشورهای یادشده بدهند باز هم چنین  اقدامی را باید تهدید کننده محسوب کرد یا نام دیگری باید بر آن گذارد؟ از دیگر نکات جالب، تصریح طراحان پرسشنامه به فقدان پارک های علم و فناوری، رشته های دانشگاهی مرتبط و عدم دسترسی آسان به فن آوری و نرم افزار های پیشرفته برای تولید بازی های کنسولی و مولتی پلت فرم است. مخاطب هنگام تکمیل برگه ها ابتدا با مقدمه یا توضیح کوتاهی روبرو می شود و سپس با نگاهی به گزینه هایی که ذیل عناوین تهدید، فرصت، نقاط قوت و ضعف در ستون میانی فرم ها نوشته شده اند، با زدن علامت تیک در خانه های ستون سمت راست پرسشنامه، به میزان اهمیت و تاثیرگذاری هر گزینه بر صنعت بازی و عملکرد آن پاسخ می دهد و در پرسشنامه دیگری  وضع مطلوب در قبال همان گزینه را ترسیم می کند. ستون سمت چپ همه برگه ها نیز به ارزیابی وضع موجود در قبال گزینه های مطرح شده اختصاص یافته است. به عنوان مثال یکی از نقاط ضعف صنعت گیم کشور سیاست گذاری چند گانه توسط دستگاه های متولی است. در ستون سمت راست میزان اهمیت این مسئله با چهار گزینه کم، بسیارکم، زیاد و خیلی زیاد قابل ارزیابی است و در ستون سمت چپ مخاطب موضعگیری خود را با علامت زدن در یکی از خانه های موافق، بسیار موافق و مخالف و خیلی مخالف ابراز می کند.
به هر حال برای علاقه مندان به تحقیق و پژوهش در خصوص مسائل و جنبه های مختلف بازی های رایانه ای در ایران، مطالعه متن پرسشنامه های تهیه شده خالی از لطف نیست. زیرا اغلب سوالات با استفاده از مصاحبه حضوری، مطالعه کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی جمع آوری شده اند. بدیهی است که هر قدر مخاطبان این پرسشنامه با دقت و حوصله بیشتری در صدد تکمیل آنها برآیند، حاصل کار برای طراحان و مدیران بنیاد سودمندتر خواهد بود.

البته به یاد داشته باشیم ضرورت عاجل برای رفع پاره ای از چالش ها و تناقض های موجود در روند مدیریت گیم و نظارت بر آن، به اصلاحاتی بورکراتیک وابسته است. منطقی تر آن است که در زمینه بازی همانند سایر رشته های فرهنگی و هنری ، حمایت و نظارت از یک مرکز و هسته مدیریتی اعمال گردد. تا بدین ترتیب ضمن گردش بهتر امور و جلب رضایت فعالان محیط بازی کشور، وظیفه پاسخگویی نیز بر عهده مرجع واحد و مشخصی گذارده شود.

در همین رابطه : بررسی عملکرد بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی

/ 40 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
موسسه نشر

اینکه شده 100 تومان کو بخریم نا مردی نشود حق ما پایمال بشه به مام بدید . 10 تومان هم با این وضعیت مجوزها و رده بندی و .... زیاده .

شرکت توزیع کننده

با سلام: من فکر می کنم منظور از این موضوع به شرح زیر است اولا قرار نیست 100 تومان بشود 10 تومان . دوما هیچ کسی نمی تواند حق بازی ایرانی را نا دیده بگیرد . سوما باید برای تک تک ریالهای 100 تومان برنامه ریزی شفاف صورت بگیرد. چهارما اگر هم 100 تومان یا هر مبلغ دیگری بود باید جایگاه واقعی آن طبق قانون آن پول را دریافت و هزینه نمایند.مثلا بنیاد برای کارشناسی خود فلان درصد.ستاد برای مبارزه خود فلان درصد ،بازی ساز و بازی ایرانی فلان درصد و همه از این 100 تومان به طور مستقیم بهره ببرند و مهمتر از همه چیز بتوان نظارت کرد. پنجما اصلا خود ناشرین و تولید کنندگان بتوانند بر این 100 تومانها نظارت و برنامه ریزی کنند و در نحوه خرج شدنش تصمیم گیری کنند. تا حقی از حقی زایع نشود .

رضا رفیعی

سلام به همه دوستان و مسئولین محترم،صحبتها جالب است نه به دار و نه به بار می برند و می دوزن. همه به دفعات شنیده اند که مثلا وقتی به ارشاد مراجعه میکنید برای مجوز می شنوید بنیاد رده نداده. یا برای رده مراجعه می کردیم به بنیاد ، ارشاد مستر نفرستاده اصلا مدتی است ما بیکاریم. یا آقا چرا از مبارزه خبری نیست در جواب ما پولی نگرفتیم اصلا در حیطه وظایف ما نیست .یا آقا بازی ایرانی داریم کمک کنید بودجه نداریم .یا آقا ورشکسته شدیم ،ما چه کنیم آقا بازارمونو از دست دادیم کمک ،در حوزه ما نیست و .... شاید همه ما بارها و بارها کلماتی این چنینی در طرح مسائلمان شنیده ایم که حاکی از چند دستگی و مشخص نبودن وظایف و .... می باشد و خیلی وقتها هیچ کسی پاسخگو نیست.2 تا راه حل سریع برای پیگیری و حل مشکلات . 1) یا همه مراحل اداری 0 تا 100 کار دست یک بخش باشد (مثلا بنیاد) تا بتوان یک مسئول برای پاسخگویی شناخت. 2) یا مدیریت مبلغ هولوگرامها دست خود موسسات قرار بگیرد و خودشان به طور مستقیم با بخشهای دریافت کننده قراردادی نوشته و از آنها انتظارات به جایی در انجام وظایفشان داشته باشند که قانونیست .

میلاد

بابک جان برات مقدور هست لیست اون 34 عنوان بازی را اینجا برامون بنویسی چون از هیچ کجا لیست دقیق این بازی ها را نتونستم تهیه کنم و به این دفترچه هم دسترسی ندارم ممنون میشم

بابک کرباسی

سلام نمیدونم چرا هر کی میخواد فرافکنی کنه ، اسمش رو نمی نویسه !!! به نظر من، موضوع هزینه هولوگرام بازی های وارداتی با توجه به آنکه توزیع کنندگان محترم ریالی بابت آنها هزینه نمی کنند و از مالی بدون سرمایه (دانلود بازی های مجانی!) صنعتی به راه انداخته اند، قابل چشم پوشی نیست. به نظرم حتی هولوگرام 100 تومانی نیز باید به 500 و بعد 1000 تومانی تبدیل شود .. اما !... اما ، این پولها چه شود ؟ به حساب خرید ساختمان و دفتر و نمایشگاه های بین المللی و .. خرج شود یا بازی ایرانی و فاخر مثل گرشاسپ و میرمهنا و .. ساخته شود ؟! عقل سلیم برای این سئوال فقط یک جواب دارد ، پس می ماند نحوه سیاست حمایتی قانونگذار از بازی سازان ایرانی ... فکر می کنم این مبلغ باید بابت : 1-ستاد 2- کارشناسان رده بندی(اسرا یا ..) 3- بنیاد ملی بازی ها(بابت کمک به هزینه هایش) 4- بازی سازان مستقل ... خرج شود . متاسفانه در 1.5 سال گذشته بنیاد نتوانست برای این موضوع 100% موفق عمل کند ولی بازهم موفق بود . اکنون باید رو به جلو حرکت کرد ... هزینه بازی سازان مستقل باید به 2 روش تقسیم شود . یا به طور مستقیم در پروژه ای خاص و یا پرداخت در صندوقی بی طرف !....

بابک کرباسی

منظور از صندوق بی طرف نیز صندوقی مثل صندوق سندیکا یا انجمن یا اتحادیه و یا .. می باشد... اینکه عده ای از دوستان به تمسخر از پول هولوگرام ها یاد کرده اند، قابل درک است چون اگر شرایط مناسب بود که درخواست جداکردن هزینه هولوگرام ها از بنیاد مطرح نمیشد !! ولی اینکه عده ای بر طبل ندادن هزینه برای هولوگرام ها بزنند و یا عده ای بگویند هزینه ها باید تحت نظارت توزیع کنندگان خرج شود ( به غیر از هزینه های ستاد که حق مسلم توزیع کنندگان است) حرفی اشتباه و بیراهه است . صنعت بازی سازی کشور نیاز به تزریق هزینه هایی دارد ، یکی از آن راه ها می تواند هزینه هولوگرام (حتی یک هزار تومانی) بازی های مفت وارداتی باشد ! چرخه عرضه و تقاضا در بازار هدف و عرضه محصولات فرهنگی کاملا این موضوع را توضیح داده است ... اگر عده ای فکر می کنند این هزینه زیاد است و یا توان پرداخت آنرا ندارند ، خوب عرصه را برای دیگران باز کنند ! حکایت آن افرادیست که میروند در کشوری مثل آمریکا زندگی می کنند و وقتی از آنها می پرسی شرایط چطور است و ... ؟ می گوید بدبخت شدیم ! بیچاره این الان و ... ! یکی نیست بهشون بگه خوب بابا برگردید ایران اگه بده اونجا :-) ...

بابک کرباسی

... حالا اگه ما تو این شرایط بخوایم واسه همدیگه زرنگ بازی در بیاریم و زیرآب همدیگه رو بزنیم و... سنگ روی سنگ بند نمیشه ! یکی داره، یکی هم کم داره ... اگه نداره چرا توی این صنعت هست ؟ چرا من توزیع کننده نیستم !؟ با وجودیکه مطمئن به سود افزوده مناسب در این صنعت هستم ... حالا به خاطر چند مشکل که بنیاد و سیاست های اولیه ایشان داشته نباید تمام شهر را به هم دوخت که ! کمی با هم مهربان باشیم و واقع بین . کسی به فکر طفره رفتن از بار توافقات قبلی درباره 100 تومان هزینه هولوگرام نیست انشاالله ، پس بی دلیل با نام های مختلف بازار شایعه را داغ نکنید ! به امید خدا مدیر کل محترم نیز دیدگاه خود را به عنوان مرجع قانونی اعلام خواهند کرد ...

امین

با عرض سلام به نظر بنده با سیاست های فعلی و گذشته پیش برویم صنعت بازی در ایران با مشلات بزرگتری مواجه خواهد شد

رضا

آقای فرهمند عزیز عناوین DVD تصویر دنیای هنر روسری آبی، گل یخ، روز سوم، ماهی ها عاشق می شوند، پیشنهاد 50 میلیونی، آتش بس، بچه های بد، کمکم کن، مونس، ؛زل، هفت ترانه، شمعی در باد، توکیو بدون توقف، صورتی، عروس خوش قدم، سفر به چزابه، چشم شیطان، بانو، عزیزم من کوک نیستم،داستان های جزیره، غریبه، کفش های جیرجیرک دار، جایی دیگر، بی وفا، تلافی، دست های خالی، دیوار، انعکاس، قصه های کیش، از کنا هم می گذریم، متولد ماه مهر، محیا، دلداده، سیزده گربه روی شیروانی، برج مینو، بهشت از آن تو، مردی از جنس بلور، بچه های ابدی

مجله اینترنتی گیم ایمگ

کلا نهادی که دولتی باشه، انتظار زیادی نمیشه ازش داشت! آدم مستقل کار کنه و در انتشار ایده ها و افکارش آزادتر باشه، بهتر از رفتن سراغ امسال بنیاده!