با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود

بندها و موادی از قراردادها رفتم که چگونگی تحویل مستر اولیه را از سوی تهیه کننده به مدیر ویدیو رسانه تبیین کرده بود. متاسفانه جز یک مورد، شش موسسه دیگر یا به این مسئله نپرداخته بودند یا با اشاراتی کلی از کنار آن عبور کرده بودند. به نظر می رسد فقدان دانش فنی یا پرهیز از هزینه های مازاد از جمله دلایل غفلت موسسات از دریافت مستر خوب از تهیه کنندگان سینما باشد. ممکن است موسسات در پاسخ به این انتقاد بگویند که اگر در متن قراردادها اشاره ای به کیفیت مستر اولیه نمی کنیم، اما در عمل توقعات مان را با تهیه کننده و فروشنده فیلم در میان می گذاریم و تا زمان دریافت نسخه قابل قبول کوتاه هم نمی آییم. تهیه کنندگان سینما هم می توانند ادعا کنند: "ای آقا دو دستگاه تله سینمای نسبتا" قابل قبول که بیشتر نداریم. منظور شما از تکرار این حرف ها چیست.؟"
 با احترام به غیرت و حمیت مدیران موسسات باید گفت اولا" آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.! فیلم های ایرانی عرضه شده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. ثانیا" وقتی در قراردادها به چنین نکته مهمی اشاره نمی شود چه تضمینی وجود دارد که تهیه کننده خود را ملزم به ارائه نسخه با کیفیت کند.؟ ثالثا" در صورت بروز اختلاف در همین زمینه جز با رجوع به قرارداد امکان رسیدگی به ادعاهای طرفین وجود ندارد. به تهیه کنندگان سینما هم می گویم با فرض آنکه خروجی تله سینماهای موجود خوب از آب در نیامد، تکلیف چیست.؟ اصلا" برای شما یا کارگردان اثر، کیفیت نسخه ویدیویی فیلم اهمیت دارد یا خیر؟ اگر قبول داشته باشید که بینندگان فیلم شما در شبکه بیش از سینما است به احترام مخاطبین جدید وقتی برای ارائه نسخه ای شسته و رفته از فیلم می گذارید؟ چطور راضی می شوید صدای مونوی فیلم با افت کیفی ناشی از تله فیلم، به گوش بیننده برسد؟

نگاهی به اقدام شایسته تنها موسسه ای که مختصات و ویژگی های مستر اولیه را به صراحت در قراردادش قید کرده است، شاید وضوح بیشتری به این یادداشت ببخشد. خوشبختانه موسسه مزبور در عرضه فیلم های ایرانی و خارجی بر فرمت دی وی دی به معنی درست کلمه اهتمام داشته و بسیاری از مخاطبان را با تکنیک هایی چون:remastering و صدای sorround در محصولاتش به خوبی آشنا کرده است. مطالعه بیشتر در ساختار این موسسه گویای حضور و فعالیت متخصصانی آشنا به دانش صدا و تصویر است که اگر چه در ظاهر هزینه های بیشتری را به موسسه تحمیل نموده است، اما از سوی دیگر عناوین خارجی موسسه به دلیل کیفیت ممتاز، بیشترین میزان فروش را در بازار داشته است. به یک نمونه از قرارداد این موسسه برای خرید فیلم ایرانی توجه کنید:

صاحب اثر متعهد است مستر اصلی فیلم را در صورتی که به صورت دیجیتال تصویر برداری شده است در قالب نسخه 2K ویا حداقل نسخه FULL HD با سایز 1080 در 1920 به صورت FILE BASE (بر روی هارد) به موسسه تحویل دهد. در غیر اینصورت فایل تله فیلم (مستقیم از خروجی دستگاه تله سینمابه روی هارد) با کیفیت مورد تایید موسسه به آن تحویل داده شود. در صورتی که کیفیت اثر تله شده مورد تایید موسسسه نبود، نسبت به REMASTERING آن اقدام نماید. 
از فحوای این بخش از قرارداد می توان دریافت:
- موسسه هر فیلمی را با هر کیفیتی نمی پذیرد و اصطلاحا" با دروازه بانی شرط و شروطی را برای تحویل مستر اعلام کرده است.
- برای خروج از بن بست تله نامناسب موسسه استفاده از فناوری ری مستر را به تهیه کننده پیشنهاد می کند.
- هزینه ری مستر بر عهده تهیه کننده است.
- موسسه خریدار به دانش لازم در زمینه استاندارد تصویر برای ویدیو به خوبی آشناست.
- موسسه به محدودیت های دستگاه های تله سینمای موجود واقف است.
منظور از ری مستر آن است که در سلسله اقداماتی دقیق و وقت گیر تدابیر لازم برای اصلاح رنگ، کنتراست، محو هر گونه خطوط و نقاط زاید یا ریختگی فیلم در سیستم های ویدیویی 2K انجام می شود.

البته ممکن است اهل فن ملاحظات و شرایط فنی موسسه الگو را چندان کافی و وافی ندانند. این عده غفلت از عنصر صدا را نقص این مطلب بدانند. یا تاکید بر انتقال فایل ها بر روی هارد را بی مورد بدانند. زیرا تحویل فایل اطلاعات صدا و تصویر در فرمت اچ دی از سوی تهیه کنندگان، کافی است تا موسسه ی ناشر برای انجام بازیابی اطلاعات راسا" آنها را به هارد منتقل کند.!
در سال گذشته با برگزاری کارگاه هایی، نمایندگان موسسات را بصورت کلی با ظرایف تهیه مستر دی وی دی و اتورینگ آشنا کردیم. کوشیدیم انگیزه کسب دانش فنی و جذب نیروی متخصص را در آنها تقویت کنیم. البته عاقلانه تر آن است که موسسات کوچک چنین سرویس و خدماتی را از شرکت ها تخصصی دریافت کنند و موسسات بزرگ در راه اندازی و تقویت بخش خدمات فنی خود از هیچ کوششی فروگذار نکنند.
شایسته است موسساتی که برای خرید عناوین روز سینمای ایران متحمل هزینه سنگینی می شوند، نسبت به دریافت مستر اولیه مناسب از تهیه کنندگان مماشات و اهمال نورزند. در شرایطی که دولت هزینه های میکس ساراند صدای فیلم های ایرانی را مستقیما" به استودیوهای صدا می پردازد، جفاست که موسسات فایل صدای فیلم را از تهیه کنندگان طلب نکنند و یا هزینه ری مسترینگ را بر عهده آنها نگذارند.

گفتگو با کادر بازیگری و دیگر عوامل فنی و هنری فیلم برای تهیه فیلم پشت صحنه، باید در قرار داد تهیه کنندگان با آنها قید شود. موسسات وظیفه ندارند برای تهیه این محصول جانبی متحمل هزینه شوند و برای راضی کردن عوامل به انجام مصاحبه، تن به هر شرایطی بدهند.
به عنوان دستگاه نظارتی به زودی متن واحد و تیپی را به موسسات خواهیم داد تا هنگام عقد قرارداد با تهیه کنندگان سینما به چگونگی تحویل مستر اولیه تصریح کنند تا در نهایت زمینه تامین و تکثیر محصولی مناسب و استاندارد فراهم گردد.

در پایان این یادداشت بازبینی مجدد فیلم های ایرانی ناسپاس و  حیران همچنین فیلم های خارجی رستگاری در شاوشنک، هوش مصنوعی و زندگی دیگران را به عنوان مصادیق کار استاندارد توصیه می کنم.

/ 12 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رضا

جناب فروتن عزیز موسسه سینما هفت از سال 1384 و اولین فیلمهایی که وارد بازار کرد تمامی محصولاتش را بر روی DVD نیزعرضه می کرد. تمامی فیلمها اعم از ایرانی و خارجی دارای پشت صحنه، زیرنویس چند زبانه و حتی پشت صحنه فیلم های خارجی نیز دارای زیرنویس و صدای چند کاناله بود. در ضمن کلیه DVD ها بصورت DVD9 تولید شده بود. نکته جالب توجه اینست که آنموقع الزامی برای موسسات جهت تولید DVD نبود! گفتنی ست در سال های گذشته DVD موسسات قرن 21 و جوانه پویا نیز بسیار حرفه ای تر از حال حاضر بود، نکته ای با اجبار موسسات به تولید DVD منجر به تولید محصولات با کیفیت نازلتری نسبت به گذشته شد (بعنوان مثال موسسه قرن 21) و حتی یادم می آید در گزینه های DVD یکی از محصولات خارجی این موسسه(سینما هفت) تصاویری از دوبله فیلم گنجانده شده بود که این یکی از آخرین تصاویر مرحوم منوچهر نوذری نیز بود که در این فیلم صداپیشگی می کردند. اما پس از مدتی و پس از عرضه ی چند عنوان بصورت VCD درنهایت بطور کلی از این موسسه خبری نبود تا سال گذشته که مجددا فعالیت خود را آغاز نمودند. اما مسئله به ظاهر کوچک اما پر اهمیتی که وجود دارد اینست که

رضا

بجز موسسات هنرنمای پارسیان، قرن 21 و جوانه پویا آرم یا نشان موسسه بر روی تصاویر دیده می شود. موسسه سینما هفت نیز در گذشته این نکته را رعایت می کرد اما در عناوین دوره جدید آرم موسسه به صورت درشت و بدقواره در پائین صفحه حک شده است. نشان موسسه تنها برروی جلد DVD یا روی دیسک قابل قبول است. بنده DVD هایی از بسیاری از کشورهای جهان دیده ام که جز در 2 یا 3 مورد در هیچکدام این مسئله دیده نمی شد. خواهشمندم این نکته را نیز گوشزد بفرمائید. نکته دیگر اینکه کیفیت بالا تنها در آثار ایرانی، ارزش زحمت کشیدن و هزینه کردن دارد زیرا نسخه های بسیاری از آثار ارزشمند ایرانی در گوشه ی انبارها در حال پوسیده شدن و از بین رفتن است. (نسخه Blue-Ray عناوین خارجی که نام بردید با کیفیت بی نظیر و گزینه های باور نکردنی در دسترس است!) اصلا چرا خودمان را گول بزنیم تنها راه رونق گرفتن و فروش آثار خارجی مانند سایر کشورهای مسلمان عرضه بدون سانسور فیلمهاست. آیا بهتر نیست به جای تصمیم گرفتن برای مردم با قرار دادن درجه بندی بر روی جلد محصول خود حق انتخاب داشته باشیم؟

آقا رضا فرمایش دیگری ندارین ؟ از یکطرف می گین موسسات آرم خودشونو روی فیلم نزنن تا راحت و بی دردسربادوبله فارسی رایت کنن و بفروشن و از یکطرف هم بدون سانسور باشه . نه قربونت مردم ما همین الان هم نزده می رقصن وای به حال موقعی که فیلمها بدون سانسور دوبله بشه و بیاد تو بازار

فرید

آقای فروتن می گم جریان لاست مثل قبل شد ها بازهم دو هفته گذشت و چیزی نیومد.من واقعاً از این کار قرن 21 و پارس ویدئو تعجب می کنم . پیرو حرف دوستمون رضا هم بگم که ایشون درست می گن.من خودم بین هم سن و سالان خودم هستم و اونا همیشه این رو می گن که فیلم دوبله بدمون میاد چون صدای شخصیت ها بهتره یا فیلم سانسور داره.اگر موسسات محترم همزمان با صدای دوبله ی فیلم زبان اصلی کار رو همراه با زیرنویس فارسی و انگلیسی عرضه کنن خیلی خوب میشه. و در مورد سانسور هم باید بگم مردم ما که چشم شون نزنم هر کدام دو تا دوتا ماهواره دارن و سانسور و بدون سانسور دیگه فکر نکنم همچین فرقی به حال کسی داشته باشه.حالا من نگفتم صحنه های غیر اخلاقی فیلم حذف نشه این رو می گم که اگر آستین یک زن در فیلم کوتاهه لازم نیست براش مانتو بسازن یا دامنش کوتاه (مثلاً تا روی زانو)بیان دامن براش بسازن تا روی مچ پا.بله صحنه های غیر اخلاقی باید حذف بشه ولی من با سانسور از جهت زوم کردن و مانتو ساختن !!!! و غیره مخالفم.اگر می خوان همچین کاری کنن تمام موسسات و اگر نه مثل چیزی که من گفتم. آقای ناشناسی که می گی مردم ما نزده می رقصن دلیلش واضحه به خاطر همین محدودیت

محمد

اقای فروتن لاست که قسمت 7 و 8 با هم توزیع شد از اون موقع دیگه نیومده.منظور شما قسمت جدیده

فرشاد عظیمی

مسئله سانسور فیلم های سینمایی خارجی بارها مورد بحث و مناقشه واقع شده و نتیجه قابل توجهی بدست نیامده است. افت فاحش تیراژ فیلم های خارجی موید این است که شبکه رسمی گوی و میدان را به رقیب زیرزمینی خود واگذار کرده و حرف چندانی برای گفتن ندارد. این مسئله ایست که متولیان امر و اصحاب ویدئورسانه دیر یا زود باید راه حلی برای آن بیابند. راه حلی که از یکسو قوانین و مسائل شرعی و عرفی کشور را در نظر داشته باشد و از سوی دیگر بتواند مخاطب از دست رفته را بازگرداند.

بابک کرباسی

سلام آقای فروتن مثل همیشه پر نشاط و خستگی ناپذیر به دلیل مشغله کاری، چند وقتی نبودم ولی همیشه خواننده ثابت این وبلاگ هستم ... از مسائلی که برای نمایش خانگی پیش آمده خوشحالم، به نظرم پله های حرفه ای شدن رو با نظم و با رعایت عدالت (کمک به مراکز ضعیف و...) داریم میریم بالا فقط آرزو دارم به بازی های ویدیویی هم به عنوان بخشی از نمایش خانگی بیشتر توجه بشه ، کاش آقای شمقدری کمی هم دستان شما رو برای حضور در این عرصه باز میگذاشت... الان هر ماه یک سوژه زشت در این صنعت نوپا داریم ! اتحادیه های قارچی ! انجمن های فله ای ! قوانین دسته ای ! تفکرات حزبی و باندی و.... از دور بوی کباب میاد، همه فکر کردن چه خبره ... مافیا شده این بی صاحاب ! یه روز هولوگرام ها و صندوق بنیاد دردسره ! یه روز ارزون شدنش (که عقبگرد به 3 سال قبله) دردسره! یه روز قهر کوچولوهای بازار توزیع ! یه روز هم قهر بزرگای بازار ! من که دیگه خسته شدم . به نظرم کلا کار نکنم بهتره . ولی هنوز روزنه های امید دارم که فکر می کنم با تصمیم گیری و درایت آقای شمقدری و پافشاری شهص شما روزهای خوش برای بازی سازی هم خواهد رسید .... ادامه دارد

بابک کرباسی

ادامه حکایت ما جکایت اون مورچه ای که به خاطر یه قطره آب فکر میکرد دنیا رو داره آب میبره نیست ! من این حرف ها رو 2 سال پیش هم میزدم و متهم به توهم می شدم ! الان خیلی ها معترض هستن به شرایط موجود ! به مافیا و اختاپوس ! ولی خوب ... آقای فروتن عزیز درد دلی کردم بعد از چندین ماه! خدا رو شکر که اینجا هست برای حرف هام . کاش این حرف ها به گوش آقای شمقدری و آقای حسینی هم برسه ... خسته شدیم خیلی هامون . بعضی ها که یکی یکی دارن میرن (فرار مغزها توی این صنعت - هنر نوپا که حالا حالا جا واسه موندن داره، خنده داره) بعضی ها هم که صنف و رسته کاریشون رو عوض می کنن .... شماها هم اگه نیاید وسط و سکوت پیشه کنید، مورچه ها نعره می کشن و بیشه شیران رو خراب می کنن ! مثل الان که چند تا مورچه دارن قوانین و شرایط جدید تدوین می کنن ! ولی ایکاش معاونت سینمایی کمی با بچه های تولیدکننده و کارشناسان ساخت بازی در ایران، حرفه ای تر برخورد میکرد و قبل از اجازه دادن برای تاسیس اتحادیه سازندگان و صادر کنندگان بازی های رایانه ای!! با یکی دو تا از اونها هم مشورت میکرد...به امید خدا همه چیز درست میشود ... مطمئنم،صبر می کنم مجددا خسته نباشید خدا

سلام آقای فروتن با توجه به گفته های شما، تخصص در امر صداگذاری فقط توسط افرادی خاص انجام شده که حاکی از عدم اطلاعات فنی می باشد کلیه موارد ذکر شده در متن فوق همگی استریو بوده و تا کنون بجز ملک سلیمان هیچ دی وی دی 5.1 در بازار ایران توزیع نشده است. لطفاً در این گونه موارد و لینکهای ارجاعی دقت کنید تا متهم به حمایت از شخص خاص یا عدم اطلاعات فنی نشوید.

ناشناس

حرف من چیز دیگری بود. خواستم فرق مدعی با متخصص را برایتان بازگو کنم.اما پاسخ شما چیزی نبود که انتظارش را داشته باشم.نمونه های معرفی شده توسط جنابعالی همگی استریو میباشند .در حالی که ادعای شما چیز دیگری بود..در مورد جانبداری از افرادی که دل در گروی ارتقای کیفیت دارند؟؟؟ حرفی نیست.... همچنان منتظر معرفی یک نمونه از کار استاندارد واقعی از جانب شما هستم با احترام